Známa česko-slovenská značka ZATVÁRA svoje predajne! Sú jej problémy spôsobené lacnými zahraničnými konkurentmi?

baťa-obchod
Zdroj: TASR, Pixabay.com, Canva
Reklama

Spoločnosť Baťa, ktorá vznikla pred viac než 130 rokmi v Zlíne, sa postupne vypracovala z malej rodinnej firmy na globálneho hráča v obuvníckom priemysle. Jej história je plná prelomových okamihov – od revolučných marketingových krokov Tomáša Baťu cez expanziu do desiatok krajín až po transformáciu na modernú značku, ktorá dnes pôsobí na viacerých kontinentoch.

Významným zlomom bol rok 1989, keď sa po páde komunizmu Tomáš Baťa vrátil na pozvanie prezidenta Václava Havla späť do Československa. Značka získala postavenie národného symbolu a otvorila nové predajne so sídlom centrálnej správy v Zlíne. O rok neskôr nasledovala orientácia na kvalitu a kreativitu, výsledkom čoho sa stala prémiová kolekcia Baťa.

V 90. rokoch sa firma rozšírila do Ruska, Poľska, Chorvátska a Slovinska, čím upevnila pozíciu vo východnej Európe. Do konca dekády sa však viac orientovala na dizajn, marketing a distribúciu, pričom samotná výroba sa postupne dostávala do úzadia.

Baťa
Zdroj: This photo is a work by Martin Strachoň (Bazi).When reusing, please credit me as: Martin Strachoň / Wikimedia Commons. I would appreciate being notified if you use my work outside Wikimedia.Do not copy this image illegally by ignoring the terms of the license below, as it is not in the public domain.More of my work can be found in my personal gallery.čeština |English |slovenčina |русский |+/−, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Rok 2001 priniesol generačnú výmenu – vedenie spoločnosti prevzal vnuk zakladateľa Tomáš J. Baťa. Zaviedol štruktúru rozdelenia na štyri obchodné jednotky podľa regiónov, čo zvýšilo efektivitu.

V nasledujúcich rokoch pribudli inovatívne centrá zamerané na dizajn a nové technológie výroby, pričom významné bolo otvorenie Baťovho centra v čínskom Guanzhou v roku 2004. O dva roky neskôr sa značka podieľala na modernizácii veľkého komplexu Batanagar pri Kalkate, ktorý okrem tovární zahŕňal aj nemocnicu, školy či obytné domy. Vznikla aj Bata Emerging Markets Unit (2008), zameraná na rozvoj v Latinskej Amerike, Afrike a Ázii. V talianskej Padove bolo v roku 2009 založené Európske inovačné centrum obuvi (SICE).

Od roku 2010 pôsobí program Bata Children’s Program, ktorý sa zameriava na pomoc rodinám a deťom v 19 krajinách sveta. Projekty podporujú vzdelanie, zdravotnú starostlivosť, podnikanie či obnovu po prírodných katastrofách.

Ako sa cesta začala?

Cesta k medzinárodnému úspechu sa začala už v roku 1894, keď súrodenci Antonín, Anna a Tomáš Baťovci založili vo Zlíne firmu A. & T. Baťa. Z tradičného obuvníckeho remesla tak vznikol podnik s ambíciami masovej výroby. Krátko nato vedenie prevzal len Tomáš, keďže Antonín odišiel na vojnu a Anna sa vydala.

Prelomom bol rok 1897, keď Baťa uviedol na trh lacnú a dostupnú plátennú obuv známej ako „baťovky“. Tento krok sprístupnil obuv aj menej majetným vrstvám.

Baťa
Zdroj: Flickr/Sludge G

Na začiatku 20. storočia prišiel prudký rast. V roku 1905 už 250 zamestnancov vyrábalo denne 2200 párov topánok. Tomáš Baťa vtedy predstavilzásadu, ktorá sa stala legendárnou: „Náš zákazník, náš pán.“ Firma expandovala do zahraničia – od roku 1909 vznikali agentúry v Nemecku, na Balkáne či Blízkom východe. Do roku 1917 výroba prekročila hranicu dvoch miliónov párov ročne a počet zamestnancov presiahol 5000.

Po prvej svetovej vojne prišla kríza a devalvácia meny. V roku 1922 sa Tomáš Baťa rozhodol pre riskantný krok – znížil ceny obuvi o polovicu. Tento ťah nielenže zachránil firmu, ale stal sa legendou marketingu. Od roku 1923 zaviedol systém autonómnych jednotiek, ktoré niesli zodpovednosť za svoje hospodárske výsledky. V roku 1925 založil vlastnú školu na výchovu budúcich manažérov. V roku 1927 Baťa spustil pásovú výrobu a ročná produkcia vzrástla na 15 miliónov párov.

V 30. rokoch sa Baťa stal jedným z najväčších exportérov obuvi na svete. V roku 1931 zakladal továrne vo viacerých krajinách vrátane Švajčiarska, Anglicka či Indie. Tragédiou sa stal rok 1932, keď Tomáš Baťa zahynul pri leteckej nehode. Spoločnosť viedol jeho nevlastný brat Ján Baťa, ktorý rozšíril výrobu o pneumatiky, bicykle či lietadlá. Do konca 30. rokov firma prevádzkovala 63 spoločností v 30 krajinách a ročne predala viac než 60 miliónov párov obuvi.

Po druhej svetovej vojne boli podniky Baťa vo východnej Európe znárodnené. Hlavné vedenie sa preto v 60. rokoch presunulo do kanadského Toronta pod vedením Tomáša J. Baťu. Spoločnosť pokračovala v globálnom raste a rozširovaní portfólia o značky ako Bubblegummers, Power či North Star. V 80. rokoch sa sústredila na maloobchod a otvárala veľké predajne s novým športovým konceptom.

Značka Baťa sa postupne transformovala z výrobnej firmy na modernú obchodnú a dizajnérsku spoločnosť. Sústredí sa na inovácie, kvalitu a sociálnu zodpovednosť, pričom zostáva jedným z najznámejších obuvníckych mien na svete.

1 2
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Z domova