Zrušený rýchlik zrejme po 15 rokoch opäť prepojí tri krajiny. Dohodnú sa Slovensko, Maďarsko a Poľsko na obnovení?

zssk-vlak
Obnovenie zrušeného spoja medzi tromi štátmi Vyšehradskej štvorky nie je podľa rezortu dopravy nereálne. Ilustračné foto. Zdroj: Freepik/kavalenkava, AdrianPacurariu, ArturSniezhyn, Facebook/Stanica Košice, Facebook/ZSSK
Reklama

Pred niekoľkými rokmi sa cestujúci pohodlne dostali jedným vlakom cez tri krajiny. Obnovenie zrušeného spoja medzi tromi štátmi Vyšehradskej štvorky nie je podľa rezortu dopravy nereálne.

Dostať sa z poľského Krakova cez slovenské Košice do maďarskej Budapešti bolo pravidlom do roku 2010. K zrušeniu vlakového spojenia nedošlo pre nízku frekvenciu cestujúcich, ale poškodený most po povodniach, píše STVR.

Poliaci zrejme prehodnotia stanovisko

Po jeho oprave ale k obnove rýchlika Cracovia nedošlo a zamietavé stanovisko mali najmä poľské železnice. Slovenský aj maďarský rezort dopravy vidí zmysel v obnove spoja. A doterajší postoj Poliaci nakoniec zrejme zmenia.

„Spustenie linky Budapešť – Košice – Krakov iniciuje ministerstvo dopravy. Po pôvodne zamietavých stanoviskách z Poľska sa postoj našich severných susedov zmenil a zdá sa, že už aj oni sú naklonení takémuto spojeniu,” ozrejmila hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Šance na obnovu 15 rokov zrušeného spoja sú viac než reálne, nateraz ale nie je všetko dohodnuté. Maďarská strana sa k myšlienke znovuzavedenia rýchlika pravdepodobne postaví kladne.

„Potenciál spojenia naznačuje fakt, že prepája Budapešť s 1,7 milióna obyvateľmi, Miskolc so 144-tisíc obyvateľmi, Košice s 224-tisíc obyvateľmi a Krakov s 809-tisíc obyvateľmi. Každé z miest má pritom silnú priemyselnú základňu,” reagoval maďarský rezort dopravy.

Z Budapešti do Krakova jedine cez Bratislavu

Budapešť s Košicami v súčasnosti prepája sedem párov vlakov denne. Priame spojenie Budapešť – Krakov denne poskytuje nateraz jeden pár EuroCity vlakov, ktoré ale idú smerom cez Bratislavu, ďalej cez Česko až do poľského Przemysla.

Z Košíc tak musia cestujúci využiť viacero prestupov cez Českú republiku alebo sa dopraviť do Budapešti a odtiaľ ísť priamym spojom EC Bathory (Budapešť – Przemysl).

„V spolupráci s maďarskými kolegami máme vytvorené viaceré varianty, ako by mohol vyzerať cestovný poriadok. Navrhli sme spoločné stretnutie všetkých troch krajín, kde by sme chceli nájsť zhodu,“ dodala Poláčiková.

Trať má potenciál

Poľské železnice sa k obnove rýchlikov Cracovia zatiaľ nevyjadrili. Došlo by k tomu v prípade, že sa všetky tri dotknuté strany dohodnú. Slovenský národný dopravca je plne naklonený tejto myšlienke.

„Ak sa medzi krajinami dosiahne dohoda, ZSSK je pripravená zabezpečiť prevádzku tohto spojenia na slovenskom území a pokračovať v rokovaniach s partnermi v Poľsku aj Maďarsku o konkrétnych možnostiach spolupráce,” píše sa v stanovisku Železničnej spoločnosti Slovensko.

Podľa dopravného analytika Tomáša Burgera má trať veľký potenciál. „Či už mesto Košice, alebo mesto Prešov sú veľké mestá na Slovensku a spojenie s letiskom v Krakove, prípadne s inými mestami v Poľskej republike, by sme určite privítali,” dodal.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Cestovanie