Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) podpísala zmluvu na dodanie štyroch ekologických veľkokapacitných elektronických jednotiek typu KISS pre linku Bratislava – Žilina. Vlaky má dodať švajčiarsky výrobca Stadler. Hodnota projektu môže presiahnuť 100 miliónov eur.
Financovaný bude z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti SR a Programu Slovensko. Prvá jednotka by mohla byť do prevádzky nasadená v budúcom roku. V stredu o tom informoval hovorca ZSSK Dominik Drevický. „Podpisom tejto zmluvy transformujeme strategické zámery na hmatateľné výsledky. Financovanie z plánu obnovy a Programu Slovensko je kľúčovým nástrojom, ktorý pretavuje európske financie do každodenného života našich občanov. Moderné elektrické jednotky od Stadleru prinášajú vyšší komfort, znížia emisie a posúvajú našu železnicu medzi najudržateľnejšie formy dopravy. Modernizácia osobnej železničnej dopravy je súčasťou vízie dynamickej, zelenšej a plne integrovanej mobility pripravenej na výzvy najbližších desaťročí,“ uviedla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková.
Nové vlaky plánuje ZSSK nasadiť na trať Bratislava – Žilina, ktorá podľa dopravcu patrí medzi najvyťaženejšie na Slovensku. Do roku 2030 tam očakávajú nárast počtu cestujúcich o 6 %. Nové elektrické vlakové jednotky budú mať kapacitu minimálne 560 miest na sedenie. Jazdiť budú môcť rýchlosťou maximálne 160 km/h. Oproti starším vozidlám by mali mať približne o 25 % nižšiu spotrebu energie.
„Vďaka dnešnému podpisu privedieme na slovenské koľaje inovatívne jednotky, ktoré nielen zvýšia komfort a spokojnosť cestujúcich, ale aj znížia spotrebu energie na 12 kWh na vlakový kilometer a každoročne ušetria desiatky ton emisií. Stávajú sa symbolom ekologických riešení, ktoré menia kvalitu života a posúvajú železničnú dopravu na novú úroveň. Našou ambíciou je držať Slovensko v pohybe ekologicky, efektívne a s hrdosťou na európskej úrovni,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Park sa pomaly obnovuje, cestovné vzrástlo
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od 1. mája zaviedla minimálnu cenu cestovného 1 euro pre všetky druhy vnútroštátneho cestovného. Výnimku majú osoby nad 70 rokov, ktorým sa cena nemení. Zachované ostávajú 100 % zľavy z cestovného určených skupín. Zmeny vychádzajú z novelizácie vyhlášky Ministerstva dopravy SR o regulácii cestovného v železničnej doprave.
V rámci tarifných zmien sa upravujú aj ceny cestovného Tatranskou elektrickou železnicou (TEŽ) a Ozubnicovou železnicou (OŽ). „ZSSK v posledných rokoch kompletne obnovila celý vozidlový park vrátane nových vozidiel zubačky, no doterajšie ceny zostávali symbolické. Úprava cien sa najviac dotkne jednorazových cestujúcich, najmä návštevníkov regiónu,“ vysvetlil dopravca. ZSSK doplnila, že pre miestnych obyvateľov ostávajú najvýhodnejšie sieťové týždenné a mesačné lístky, ktorých cena sa zvýši o dve eurá.