Zvyšovanie cien a falošné zľavy: Kontroly odhalili NEKALÉ praktiky obchodníkov na Slovensku

Potraviny
Potraviny. Zdroj: Unsplash/ Christiann Koepke, Gemma C. Pixabay/ASPhotohrapy
Reklama

Zvyšovanie cien potravín neobišlo ani Slovensko, a preto sa mnohí zákazníci pri nákupoch čoraz viac orientujú na akciové ponuky a zľavy, ktoré im reťazce ponúkajú. Časť spotrebiteľov pritom zostáva ostražitá. Dôkladne sledujú cenovky, overujú si účtenky a dávajú pozor, aby neboli oklamaní, čo sa ukazuje ako veľmi rozumné správanie. Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) potvrdila, že stále existujú obchodníci, ktorí využívajú nekalé praktiky, a viaceré z nich boli nedávno odhalené.

SOI zverejnila výsledky svojej najnovšej celoštátnej kontroly obchodníkov. Inšpektori preverovali, či predajcovia dodržiavajú zákonné povinnosti počas rôznych výpredajov a pri uvádzaní cenových zliav. Dôležitým aspektom je, že zákon o ochrane spotrebiteľa prikazuje obchodníkom, aby zľavy uvádzali len z najnižšej ceny, akú mal daný produkt v priebehu predchádzajúcich 30 dní. Tento predpis má zabrániť tomu, aby predajcovia umelo zvyšovali pôvodnú cenu a vytvárali tak falošný dojem výhodnej ponuky. Niektoré produkty, ako potraviny s krátkou dobou spotreby alebo rýchlokazivé potraviny s minimálnou dobou trvanlivosti, sú pritom zo zákona z tohto pravidla vylúčené. Píše STVR.

Redaktorka Monika Hajko vo svojej reportáži zdôraznila, že kontroly ukázali porušenia u približne tretiny prevádzok. Inšpektori preverili 114 obchodov a zistili, že viac než tretina z nich nedodržiavala pravidlá.

Zdroj: Pexels/Kampus Production

Najčastejšie išlo o nesprávne uvedené ceny na cenovkách, chybne vypočítané zľavy alebo o vytváranie klamlivého dojmu o znížení ceny. Z takmer 3 600 skontrolovaných produktov sa pochybenia týkali 470 položiek. Najviac problémov bolo zaznamenaných v Bratislavskom, Trnavskom a Trenčianskom kraji, kde sa nedostatky vyskytli v približne troch štvrtinách zistených prípadov.

Niektoré reťazce sa snažia spotrebiteľom zjednodušiť orientáciu tým, že uvádzajú presný dátum, od ktorého sa cena produktu nezmenila. Napriek tomu sa najväčšie problémy objavovali najmä na online platformách a pri predaji nepotravinárskeho tovaru počas sviatkov alebo veľkých akcií, ako je napríklad Black Friday.

SOI plánuje vykonať opakovanú kontrolu v prevádzkach, kde odhalila nedostatky, aby overila, či obchodníci situáciu napravili. Spotrebitelia, ktorí majú podozrenie na nekalú obchodnú praktiku, majú možnosť tieto podnety nahlásiť priamo inšpekcii.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Z domova