fbpx

11 kľúčových TIPOV na predĺženie životnosti batérie vášho elektromobilu: Ako udržať kapacitu a výkon na maximálnej úrovni

Ilustračný obrázok. Zdroj: Freepik.com

Batérie elektromobilov postupne strácajú kapacitu a výkon, ale správnym nabíjaním môžete ich životnosť výrazne predĺžiť. Rekordný vodič Tesly Hansjörg von Gemmingen-Hornberg prekonal koncom roka 2023 hranicu 1,9 milióna kilometrov so svojím Modelom S P85+, informuje autobild.sk. Počas tejto doby prešiel štyrmi batériami, pričom každá z nich vydržala približne 475 000 kilometrov. Čo robí von Gemmingen-Hornberg inak ako ostatní?

 

Podobne ako batérie v smartfónoch, aj batérie elektromobilov strácajú časom kapacitu. Tento proces je spôsobený tvorbou kovových kryštálov na lítio-elektróde, ktoré sťažujú generovanie napätia. Rýchle nabíjanie tento proces zhoršuje.

Ako dlho vydržia lítium-iónové batérie?

Lítium-iónové batérie v elektromobiloch sú navrhnuté na viac ako 2000 kompletných nabíjacích cyklov, čo by malo zodpovedať minimálne 250 000 kilometrom. Väčšina batérií však vydrží oveľa dlhšie, ak sa nabíja v rozmedzí od 20 do 80 percent kapacity, ako to robí von Gemmingen-Hornberg. Ak batériu nenabíjate na 100 percent a nikdy ju nevybijete na úplné minimum, môžete predĺžiť jej životnosť.

1. Väčšia batéria vydrží dlhšie

Čím väčšia batéria, tým menej cyklov musí absolvovať, aby pokryla rovnaký počet kilometrov. Napríklad Renault Zoe z roku 2016 so 90 000 km stále drží 92 percent svojej pôvodnej kapacity, podľa Stefana Möllera z Nextmove. Väčšie batérie preto môžu byť lepšou voľbou pre tých, ktorí chcú minimalizovať pokles kapacity.

 

2. Ako zabrániť predčasnému starnutiu batérie

Batérie starnú aj vtedy, keď nie sú používané. Plne nabitá batéria môže stratiť až 15 percent svojej kapacity počas dvoch rokov nečinnosti. Nabíjajte batériu pred cestou a ak ju necháte stáť dlhší čas, nechajte ju nabitú len na polovicu.

 

3. Prečo by ste nemali nabíjať batérie na 100 percent

Vysoké teploty urýchľujú starnutie batérie. Snažte sa parkovať auto na chladnom mieste. Veľké rozdiely v úrovni nabitia medzi 10 a 90 percentami sú pre batériu škodlivejšie než menšie a častejšie nabíjacie cykly. Ideálne je nabíjať batériu v menších dávkach a nikdy ju nenabíjať úplne na 100 percent.

4. So studenou batériou opatrne

Prudké akcelerácie a agresívna jazda zvyšujú opotrebenie batérie. Batéria sa pri rýchlej jazde zahrieva, čo môže viesť k trvalým zmenám vo vnútri batérie. Jazdite s rozvahou a vyhýbajte sa rýchlej jazde, najmä keď je batéria studená.

5. Prečo sú mierne diaľničné rýchlosti dobré pre batériu

Vodič Hansjörg von Gemmingen-Hornberg jazdí na diaľnici maximálne 100 km/h a robí si prestávky každých 100 km. Pomalejšia jazda šetrí batériu a energiu. Aj keď prestávky môžu pomôcť pri ochladení batérie, hlavný benefit spočíva v menej agresívnom zaobchádzaní s batériou.

6. Prečo je rýchle nabíjanie pre batérie problematické

Rýchle nabíjanie batériu značně zahrieva, čo môže urýchliť jej starnutie. Aviloo, rakúska spoločnosť analyzujúca batérie, zistila, že rýchle nabíjanie môže skrátiť životnosť batérie až o 17 percent. Pre časté nabíjanie používajte radšej pomalé nabíjanie cez noc, ktoré je aj finančne výhodnejšie.

 

7. Prečo by ste nikdy nemali nechať batériu úplne vybiť

Hloubkové vybitie batérie skracuje jej životnosť. Vyhnite sa tomu, aby úroveň nabitia klesla pod 20 percent. Ak auto nebudete používať dlhší čas, nabite batériu na polovicu, čím minimalizujete straty energie.

8. Aké účinky má letná horúčava či chlad?

Batérie najlepšie fungujú pri teplotách od 15 do 25 stupňov Celzia. V lete parkovajte auto v tieni, v zime v teplej garáži. Nabíjanie ihneď po jazde využíva zvyškové teplo z auta, čo skracuje čas nabíjania a znižuje riziko poškodenia batérie.

 

9. Aké dôležité sú pravidelné kontroly elektromobilov?

Dodržiavajte servisné intervaly, aby ste zabezpečili optimálnu funkciu technológie. Aj keď mnohé elektromobily nevyžadujú pravidelnú údržbu, odborníci by mali pravidelne kontrolovať funkčnosť bŕzd a iných kritických komponentov.

10. Na čo si treba dávať pozor pri lítium-železo-fosfátových batériách?

Batérie s elektródami z fosforečnanu lítno-železitého (LFP) sú robustné, ale majú nižšiu energetickú hustotu. Odporúča sa, aby ste ich nenabíjali na 100 percent, aby ste predišli tvorbe kryštálov, ktoré môžu poškodiť batériu.

 

11. Ukladanie energie

Ak máte fotovoltaický systém, môžete prebytočnú energiu uložiť do auta. Buďte však opatrní, pretože to môže skrátiť životnosť batérie.

Dodržiavanie týchto tipov vám môže pomôcť predĺžiť životnosť batérie vášho elektromobilu. Hoci je ťažké neustále sledovať všetky rady, čím viac sa na ne sústredíte, tým dlhšie si vaša batéria udrží svoju kapacitu.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie