Výsledky matematickej a čitateľskej gramotnosti 15-ročných žiakov v Európe sa bezprecedentne zhoršili. Slovensko sa ocitlo pod priemerom krajín Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) v oboch ukazovateľoch, najlepšie výsledky má Ázia. Žiaci z krajín s lepšími výsledkami však nie sú nevyhnutne šťastnejší, vyplýva z výsledkov testovania PISA zverejnených v utorok. TASR o tom informuje na základe správ agentúr Reuters a AFP.
OECD uviedla, že tento rok zaznamenala jeden z najvýraznejších poklesov schopností žiakov od roku 2000, keď s testovaním začala. V porovnaní s výsledkami z roku 2018 sa čitateľská gramotnosť žiakov v štátoch OECD zhoršila o desať bodov a matematická gramotnosť o 15 bodov.
„Napríklad priemerný 15-ročný žiak v Dánsku, Francúzsku, Grécku, Portugalsku a Švédsku dosiahol v matematike v roku 2022 úroveň, aká sa v roku 2018 očakávala od 14-ročného žiaka,“ uviedla OECD vo vyhlásení.
V priemere každý štvrtý žiak mal v štátoch OECD slabé výsledky v matematike, čítaní aj v prírodovede, čo znamená, že nedokázal používať základné algoritmy či interpretovať jednoduché texty.
Celkovo dosiahol najlepšie výsledky Singapur, kde sú žiaci v priemere o tri až päť rokov popredu pred svojimi rovesníkmi z členských štátov OECD. Najlepší výsledok v Európe dosiahlo Estónsko. Mimoriadne zhoršenie matematickej gramotnosti žiakov zaznamenali na Islande a v Nórsku, potom tiež v Nemecku, Holandsku či Poľsku. Na Slovensku bol prepad iba o málo menší než napríklad v Nemecku, porovnateľný bol s Francúzskom.
V matematike dosiahli po Singapure najlepšie výsledky Macao, Taiwan, Hongkong, Japonsko a Južná Kórea. V čítaní dosiahli najlepšie výsledky Írsko a opäť Japonsko, Južná Kórea a Taiwan.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)