Ešte pred niekoľkými rokmi si vodiči na benzínových pumpách mohli kúpiť len cukrovinky, nápoje, kávu a prinajlepšom nejaké dopekané pečivo. To sa však zmenilo po uzavretí spolupráce medzi rakúskym gigantom v oblasti predaja palív a známym predajcom potravín. Na čerpačkách OMV už niekoľko rokov Billa ponúka aj čerstvé potraviny. Teraz ide tento model spustiť aj ďalšia sieť benzínok.
Dalioil v spolupráci so sieťou Fresh spúšťajú nový koncept „Fresh Mini“. Obe firmy chcú v rámci neho ponúkať kvalitné a dostupné potraviny. Má ísť o čerstvé ovocie a zeleninu, mliečne výrobky a syry, celozrnné pečivo či bio a vegánske produkty. Koncept je pritom postavený na lokálnych výrobcoch. Zákazníkov chcú pritom presvedčiť aj nízkymi cenami, ktoré sú na pumpách väčšinou vyššie ako v obchodoch.
Dopyt po potravinách na čerpačkách
Daliol patrí medzi stredne veľkých hráčov na našom trhu so štyrmi desiatkami čerpacích staníc po celom Slovensku, pričom vo všetkých plánujú predávať čerstvé potraviny. Maloobchodná sieť Fresh, známeho podnikateľa Miroslava Labaša, má zase vyše 680 predajní, vrátane viac ako troch desiatok supermarketov. Väčšina z nich sa však nachádza na východe krajiny. V spojení so sieťou benzínok tak môže posilniť svoje postavenie aj na západe, keďže väčšina staníc je práve tam. Treba však dodať, že mnohé z nich sa nachádzajú v menších mestách alebo obciach.
Podobný koncept pritom spustila aj spomínaná OMV v spolupráci s reťazcom Billa. Ide o takmer 50 prevádzok, pričom štvrtina z nich sa nachádza v Bratislave a okolí a ďalšia štvrtina v krajských mestách. Z ich rozmiestnenia po Slovensku je tiež zrejmé, že firmy sa s predajom čerstvých potravín na čerpačkách zamerali najmä na západnú polovicu krajiny.
Koncept, ktorý aj nemusí fungovať
Slovnaft, ako najväčší hráč na Slovenskom trhu, ktorý prevádzkuje vyše 250 čerpacích staníc, sa vybral vlastnou cestou. „Model predaja väčšieho počtu čerstvých či základných potravín sme na našich čerpacích staniciach testovali už v minulosti a zatiaľ sa na základe zákazníckej skúsenosti príliš neosvedčil,“ opísal hovorca Slovnaftu Anton Molnár pre portál aktuality.sk. Preto sa vo svojom koncepte Fresh Corner radšej zamerali na rýchle občerstvenie. Na niektorých miestach ponúkajú aj teplé raňajky, polievky alebo obedové menu.
„Čo sa týka nákupov potravín, tak na Slovensku sú cez víkendy obchody s potravinami bežne otvorené, preto ľudia nemajú dôvod ich vyhľadávať na iných miestach, tak ako v Maďarsku či v Rakúsku. V prípade sviatkov vnímame skôr zvýšený dopyt po kvalitnom a rýchlom občerstvení,“ dodal Molnár. Aj preto je otázne, aký úspech bude mať ďalší predaj čerstvých potravín, najmä na čerpačkách v menších mestách.