Televízia Markíza nedávno zaviedla prísne opatrenie, ktorým zablokuje pretáčanie reklám počas spätného pozerania programu. Za týmto obmedzením sa ohliada aj konkurenčná televízia.
Od začiatku júna sa mnohí zákazníci televíznych služieb od Skylinku a Telekomu začali stretávať s novým pravidlom: v archíve si už nemôžu pretáčať prvé tri minúty reklám pri reláciách televízie Markíza.
Operátori pristúpili na pravidlá
Skylink túto zmenu potvrdil prostredníctvom zákazníckej podpory pre Živé. Rovnako sa k nej 5. júna pridal aj Telekom, ktorý zmenu oznámil s tým, že rešpektuje rozhodnutie Markízy.
Ako upozorňujú obaja operátori, ide výlučne o rozhodnutie televízie Markíza. Tá tvrdí, že ide o „bežnú prax“ v televíznom vysielaní a strategický krok, ktorý má zabezpečiť financovanie kvalitného obsahu.
„Peniaze z reklamy vieme vďaka tomu investovať do programu, ktorý ľudia chcú sledovať,“ uviedla Markíza.
Telekom, ktorý má až 678-tisíc televíznych zákazníkov, potvrdil, že sa zmena týka aj staníc jeho dcérskej spoločnosti Digi Slovakia. Tá rovnako blokuje preskakovanie reklám v archívnych reláciách. Obmedzenie sa nevzťahuje na satelitných zákazníkov, ktorí archívne vysielanie bežne nevyužívajú.
O2 potvrdilo, že od 5. júna zavádza zákaz pretáčania na všetkých staniciach Markízy: Markíza, Doma, Dajto, Markíza Krimi a Markíza Klasik. Odvoláva sa pritom podľa portálu Živé na zmluvné povinnosti voči vysielateľovi.
Následne sa do skupiny pridal aj ďalší operátor. Orange rovnako pristúpil na nariadenie Markíza Group. „Od dnešného dňa (18.6.2025) je zavedený zákaz pretáčania na celý reklamný blok kvôli nasadenému technickému riešeniu. V budúcnosti budeme aplikovať aktualizovanú verziu s limitom 3 minút na reklamný blok,“ ozrejmila pre Mediálne.sk Alexandra Piskunová zo spoločnosti Orange.
Okrem týchto operátorov sa postupne pridali ďalší, Slovanet, Antik, Satro, SledovanieTV, UPC a DSi Data. Rovnako aj z LepšiaTV spresnili, že obmedzenie už operátor zapol.
Prvý operátor, ktorý sa podvolil Jojke
Diváci si na toto pravidlo musia postupne zvyknúť, po rovnakom pravidle sa začala ohliadať aj konkurenčná televízia. Televízia Joj je taktiež komerčným vysielateľom, ktorého príjem je z reklám a inzercie, preto chce svoje zisky ešte navýšiť.
Ako informuje portál Živé, opatrenie zavádza televízia na sledovanie programov z archívu, v prípade hlavnej JOJ a menších JOJ Plus a Wau. Od 15. júla 2025 si tak budú musieť pozrieť reklamný blok. Pravidlo sa nateraz týka spoločnosti DSi Data, ktorá prevádzkuje televíznu službu Flexi TV.
„Ako prevádzkovateľ Flexi TV máme licenčnú povinnosť toto pravidlo vhodne implementovať, preto už reklamné bloky v archíve nemožno pretáčať,“ ozrejmilo DSi Data v oficiálnom oznámení.
Momentálne je blokovanie pretáčania reklám uplatnené pri kanáloch Markízy, Doma, Dajto, Krimi a Klasik. V prípade konkurenčnej Joj sa na toto obmedzenie iba pripravuje. Na istý čas mal oznam o zámere zakázať preskakovanie reklamných blokov aj operátor Orange, zo svojej stránky ho následne stiahol.
Zameria sa aj na ďalších operátorov?
Televízia Joj tak pravdepodobne nezostane len pri jednom operátorovi a postupne bude vyžadovať toto pravidlo aj od ostatných poskytovateľov. Jojka sa k prípadnému rozšíreniu obmedzenia nateraz nevyjadrila.
Zmena vyvolala zmiešané reakcie. Kým televízia argumentuje potrebou investícií do kvalitného obsahu, mnohí diváci vnímajú zákaz pretáčania ako obmedzenie komfortu, na ktorý si zvykli. Televízie však argumentujú, že potrebujú získať peniaze z reklám, aby mohli produkovať ďalší obsah.
V prípade niektorých platforiem je možné pretočiť reklamný blok po troch minútach, inde si ho zákazníci musia pozrieť v celej dĺžke trvania. Markíza pravidlo zaviedla na obsah počas prvých troch dní od zaradenia do archívu, následne si môžu reláciu pozrieť bez prerušenia.