Slovenská pošta pokračuje v reorganizácii, ktorej súčasťou je znižovanie počtu tradičných prevádzok v okresných mestách. Spoločnosť sa odvoláva na klesajúci záujem o klasické služby a rastúci význam digitálnych riešení.
Pošta zároveň zdôrazňuje, že doručovanie listov, balíkov a ďalších zásielok zostáva zachované v nezmenenom rozsahu. Informuje o tom portál oPeniazoch.
Prečo prichádza k rušeniu pobočiek
Podľa vedenia spoločnosti je cieľom úprav zvýšiť efektivitu a zároveň zabezpečiť udržateľný rozvoj. V súčasnosti prevádzkuje v okresných mestách 126 pobočiek, pričom analýzy návštevnosti a hospodárenia ukázali, že časť z nich je dlhodobo nevyužitá. Slovenská pošta požiadala regulačný úrad o schválenie uzavretia 29 prevádzok. Súhlas zatiaľ dostala pre 21 z nich, ktoré ukončia svoju činnosť.
Nástupnícke pobočky a alternatívy
Obyvatelia lokalít, ktorých sa zmeny dotknú, si budú môcť zásielky vyzdvihnúť v tzv. nástupníckych pobočkách. Pošta ubezpečuje, že všetky ostatné služby ostanú dostupné na iných miestach v rámci mesta alebo cez doručovateľov. „Zostávajúce pobočky v okresných mestách budú mať širšie portfólio služieb a zjednotené otváracie hodiny, aby dokázali uspokojivo napĺňať potreby klientov,“ uviedla Slovenská pošta.
Doručovatelia so širšími možnosťami
Na dennej báze zabezpečujú doručovatelia zásielky, tlačoviny a dôchodky. U nich je možné zaplatiť aj poštové poukazy či podať zásielku. Ľudia so zdravotnými problémami môžu požiadať o výplatu poukazu priamo doma. Doručovatelia disponujú moderným zariadením, ktoré v sebe spája telefón, skener a platobný terminál. Vďaka tomu si zákazníci môžu zvoliť napríklad aj bezhotovostnú platbu dobierky. Rovnako sa s doručovateľom dá dohodnúť zmena termínu doručenia alebo ďalšie doplnkové služby.
BalíkoBOXy a samoobslužné terminály
Čoraz väčší význam majú alternatívne výdajné a podajné miesta. „O BalíkoBOXy, samoobslužné terminály, ktoré fungujú 24 hodín denne, 7 dní v týždni, je čoraz väčší záujem. Ich počet v okresných mestách sa preto čoskoro zvýši,“ konštatuje pošta. Okrem vlastnej siete začína Slovenská pošta spolupracovať aj s ďalším prevádzkovateľom podobných zariadení, takže klienti budú môcť využívať širšiu sieť za rovnakých podmienok.
Nárast digitálnej komunikácie a online nákupov vytvoril tlak na modernizáciu. Spoločnosť preto posilňuje využívanie mobilnej aplikácie, cez ktorú sa dá spravovať veľká časť služieb. V aplikácii je možné podať zásielku, zaplatiť za ňu – pričom online podanie je o 20 % lacnejšie – alebo sledovať jej cestu v reálnom čase. Klienti majú možnosť presmerovať balík na inú adresu, zmeniť dátum doručenia a vyhľadať najbližšiu pobočku. V prípade pôšt s vyvolávacím systémom je možné skontrolovať aj počet čakajúcich zákazníkov.
Jednotné otváracie hodiny a širšie služby
Transformácia Slovenskej pošty nespočíva iba v zatváraní menších pobočiek. Spoločnosť chce zároveň zjednotiť otváracie hodiny všetkých zostávajúcich prevádzok, aby boli služby dostupnejšie a prehľadnejšie. Väčšie pobočky by mali poskytovať komplexnejšie portfólio, čím sa podľa vedenia pošty zabezpečí vyšší komfort pre klientov.