Ázijský predajca rýchlej módy Shein plánuje od novembra otvoriť svoj prvý trvalý kamenný obchod v Paríži. Po úspechu dočasných „pop-up“ predajní firma expanduje do Francúzska a pripravuje ďalších päť obchodov v prestížnych nákupných domoch, čím vznikne stovky pracovných miest, no plán čelí aj kritike kvôli environmentálnym a etickým otázkam.
Prvý obchod v Paríži
Shein oficiálne oznámil, že jeho prvý stály kamenný obchod otvorí v novembri v obchodnom dome BHV Marais v Paríži. Firma, ktorá sa preslávila extrémne lacnou módou a agresívnym marketingom, chce týmto krokom posilniť svoju prítomnosť v Európe a využiť status Francúzska ako svetovej módnej metropoly. Informuje o tom portál Topky.
„Tým, že sme si ako miesto na vyskúšanie kamenného maloobchodu vybrali Francúzsko, ctíme jej postavenie kľúčovej módnej metropoly a prijímame jej ducha kreativity a výnimočnosti,“ uviedol výkonný predseda Shein Donald Tang.
Expanzia do ďalších miest
Po otvorení v Paríži plánuje Shein otvoriť päť ďalších obchodov v Galériách Lafayette v mestách Dijon, Remeš, Grenoble, Angers a Limoges. Spoločnosť predpokladá, že novovzniknuté prevádzky vytvoria vo Francúzsku priamo a nepriamo až 200 pracovných miest.
Doteraz Shein experimentoval iba s dočasnými „pop-up“ obchodmi, pričom nikdy nemal stály kamenný obchod na území Francúzska.
Kritika a kontroverzie
Shein, ktorý vznikol v Číne a dnes sídli v Singapure, vybudoval svoje impérium na lacnom oblečení a širokej ponuke produktov. Napriek tomu čelí rastúcej kritike: environmentálne dopady masovej výroby, pracovné podmienky v továrňach a údajnú nekalú konkurenciu. Európske značky ho obviňujú z obchádzania predpisov EÚ a zneužívania colných výnimiek pre zásielky s nízkou hodnotou.
Galérie Lafayette sa otvoreniu obchodov Shein v piatich svojich nákupných domoch postavili zásadne proti. Aj keď už nie sú ich vlastníkom, v stanovisku uviedli, že praktiky značky zameranej na ultra rýchlu módu sú v rozpore s ich hodnotami a ponukou.
Globálny rozsah a ekonomika
Firma Shein zamestnáva po celom svete približne 16 000 ľudí a jej tržby v roku 2022 dosiahli 23 miliárd USD. Expanzia do Francúzska predstavuje významný krok pre európsky trh a zároveň otvára diskusiu o dopadoch rýchlej módy na spoločnosť a životné prostredie.