Predné brzdové svetlo, ktoré signalizuje zastavenie auta zelenou farbou, sa môže čoskoro stať súčasťou slovenských vozidiel. Dobrovoľná inovácia, ktorá už prešla testovaním na tisíckach áut, znížila nehodovosť a môže ročne zachrániť desiatky životov. Poslanci NR SR pripravujú jej legalizáciu a o jej zavedení sa rokuje aj v Bruseli.
„Poznáme to všetci: chceme prejsť cez priechod, ale blíži sa k nemu auto a nevieme, či nás vodič púšťa alebo nie,“ vysvetľuje účel inovácie jej vynálezca Ľubomír Marjak. Predné brzdové svetlo umiestnené na maske auta svieti pri brzdení na zeleno a má zabrániť nebezpečným situáciám, píše portál tvnoviny.sk.
V Trenčianskom kraji sa znížila nehodovosť oproti ostatným krajom o 12 percent, čo predstavuje jeden zachránený život a o 62 ťažko zranených menej,“ dodáva Marjak.
Mnohí oceňujú novinku
Predné brzdové svetlo testoval aj hokejový majster sveta z roku 2002 Ján Laššák. „Málokedy ako chodec vieš vyhodnotiť situáciu. Keď chodím so psom, tiež čakám na prechode, či to auto brzdí alebo nebrzdí,“ uviedol Laššák.
Motoristický novinár Alexander Štefuca k tomu poznamenal: „Musím povedať, že ak to budú ľudia vnímať ako pomocný signál a nie sa podľa toho definitívne rozhodovať, tak to môže byť veľmi užitočné. Podľa mňa by sme to mohli zaviesť.“
Legalizácia a dobrovoľná inštalácia
Zelené svetlo je zatiaľ iba experimentom, poslanci Hlas-SD ho chcú zlegalizovať. „Ide o dobrovoľný prvok, nebude povinný. Mnoho vodičov ho už aj využíva, no nevedia prejsť cez STK,“ vysvetlil poslanec NR SR Michal Bartek.
Po schválení zákona, ktorý má platiť od nového roka, bude možné nainštalovať predné brzdové svetlo ako doplnkovú výbavu vozidla. Inovácia má globálny potenciál a zaujíma sa o ňu aj Brusel.
Predné brzdové svetlo je výhodné aj pri tichých elektromobiloch, ktorých rýchlosť je ťažko odhadnúť. „Záchrana ľudských životov a zníženie počtu zranených je úzko späté so znížením dopravných nehôd,“ dodal profesor Miloš Poliak zo Žilinskej univerzity.
Testy v roku 2023 ukázali, že v dvoch slovenských krajoch sa vďaka svetlu znížila nehodovosť. „Ak sa svetlo nainštaluje na aspoň desať percent vozidiel, mohlo by to ročne zachrániť 39 životov,“ odhaduje Poliak.
Momentálne je jeho inštalácia dobrovoľná, no predpokladá, že v budúcnosti bude súčasťou každého nového auta.