Na slovenských diaľniciach vznikajú obrovské kolóny kamiónov, ktoré spomaľujú premávku a zvyšujú riziko nehôd. Združenie dopravcov ČESMAD Slovakia preto predložilo do parlamentu návrh novely zákona, ktorý by umožnil predchádzanie ťažkých nákladných vozidiel nad 7 500 kilogramov za presne stanovených podmienok. Cieľom je nielen plynulejšia doprava, ale aj bezpečnejšie cesty.
Zákaz predchádzania kamiónov bol na Slovensku zavedený ešte počas vlády Igora Matoviča a hneď po jeho zavedení vyvolal kritiku dopravcov. Plošné pravidlo totiž spôsobuje nekonečné reťazové kolóny a výrazne komplikuje jazdu na diaľniciach. Píše SITA.
„Takto to u nás nikde inde v EÚ nefunguje,“ upozorňuje predseda UNAS Stanislav Skala.
Historicky už v roku 2023 upozorňovala Únia dopravcov Slovenska na problém a spolu s Ministerstvom vnútra pripravila návrh zákona, ktorý mal umožniť predchádzanie v úsekoch, kde nehrozí riziko.
Parlament ho však neodsúhlasil ani o jediný hlas. Niektorí poslanci Sme rodina a súčasná ministerka hospodárstva Denisa Saková sa vtedy zdržali.
Podľa dopravcov situáciu zhoršuje aj rastúce daňové zaťaženie, neefektívny mýtny systém a nové poplatky.
„V čase, keď sú diaľnice prázdne, kamióny neohrozujú dopravu, no aj tak im zákon bráni predchádzať – na rozdiel od krajín ako Česká republika, Rakúsko, či Nemecko, kde zákon umožňuje výnimky, ak má predbiehajúce vozidlo jasne vyššiu rýchlosť a neobmedzí iné autá.
ČESMAD Slovakia preto v rámci pripravovanej novely zákona o cestnej premávke navrhol zrušiť tento plošný zákaz. Dlhodobo sa zasadzujeme za túto úpravu a nepoľavujeme,“ píše ČESMAD Slovakia na sociálnej sieti.
Plošný zákaz predchádzania kamiónov podľa Skalu nie je len o bezpečnosti, ale aj o ekonomike sektora.
„Politické strany, ktoré rozhodujú o dopravnej legislatíve, musia brať do úvahy, že tieto pravidlá ovplyvňujú tisíce slovenských autodopravcov,“ dodáva predseda UNAS.
Návrh novely počíta s tým, že kamióny by mohli predchádzať len v konkrétnych časoch alebo podľa dopravného značenia.
„Nákladné vozidlá nad 7,5 tony by mali mať možnosť predchádzať na diaľnici aspoň v čase od 22.00 h do 6.00 h.,“ píše sa na sociálnej sieti ČESMAD Slovakia.
Takéto opatrenie by prinieslo dramatickú zmenu, ktorá by odbremenila slovenské diaľnice a skrátila čakacie kolóny. Dopravcovia veria, že Slovensko by mohlo nasledovať príklady z ostatných krajín EÚ, kde podobné pravidlá fungujú bez problémov.