Európske automobilky prežívajú jedno z najťažších období v modernej histórii. Ich továrne pracujú len na približne polovicu svojej kapacity – v priemere ide o 55 percent.
To znamená, že výrobné linky, ktoré ešte pred pár rokmi bežali naplno, dnes často stoja. Odborníci upozorňujú, že ak sa situácia nezmení, už v najbližších troch rokoch môže dôjsť k zatvoreniu minimálne ôsmich automobilových fabrík. Najviac ohrozené sú značky ako Volkswagen či Stellantis, ktoré majú v Európe množstvo závodov s nízkou produktivitou.
Začínajú sa preto objavovať varovania o možnom kolapse časti priemyslu. Niektorí analytici dokonca pripúšťajú, že ide len o začiatok väčších problémov, ktoré môžu zásadne zmeniť mapu automobilovej výroby na kontinente.
Tlak z východu a ústup zo svetového trhu
Situáciu zhoršuje narastajúci vplyv čínskych automobiliek. Tie v posledných rokoch rýchlo expandujú do Európy a ponúkajú vozidlá, ktoré sú lacnejšie, často aj technologicky vyspelé. Zároveň klesá export európskych áut do Číny – trhu, ktorý bol dlhé roky jedným z hlavných odberateľov. K tomu sa pridáva tlak amerických regulácií, ktoré uprednostňujú autá vyrobené priamo na území USA.
Podľa odborníkov by do piatich až desiatich rokov mohlo skončiť až 30 európskych tovární, ak sa trend nezmení.
To by znamenalo:
- masívny presun výroby mimo západnej Európy,
- stratu tisícov pracovných miest,
- prepad investícií do vývoja nových modelov,
- možné prevzatie známych značiek čínskymi spoločnosťami.
Špekuluje sa, že niektoré tradičné európske mená ako Maserati, Fiat či Seat by sa mohli dostať pod kontrolu ázijských investorov.
Nerovnováha medzi regiónmi
Ako poznamenal Finsider.sk, kým západná Európa zápasí s drahou pracovnou silou a nízkou efektivitou, stredná a východná časť kontinentu si vedie výrazne lepšie. Napríklad Maďarsko, Poľsko či Slovensko dokážu prilákať výrobcov nižšími nákladmi a dostupnejšou pracovnou silou. Mercedes-Benz už presúva časť svojej produkcie z Nemecka do Maďarska, kde je výroba až o 70 percent lacnejšia.
Na druhej strane, česká Škoda Auto sa stala oporou celého koncernu Volkswagen. Vďaka stabilnému dopytu a efektívnemu riadeniu pomáha udržať nemecký gigant v zisku.
Napriek tomu sú vyhliadky pre európsky automobilový sektor nejasné. Predaj áut na kontinente klesol od roku 2019 o približne dva milióny kusov ročne. Ak sa európske značky rýchlo neprispôsobia novej realite – teda lacnejšej konkurencii, ekologickým normám a zmenám v dopyte – môže sa z Európy stať len montážna dielňa pre ázijské automobilky.