Natankovali ste NESPRÁVNE palivo do nádrže? Môže vás to vyjsť draho

Chyba pri tankovaní môže zničiť motor a poriadne zaťažiť peňaženku
Chyba pri tankovaní môže zničiť motor a poriadne zaťažiť peňaženku. Zdroj: Freepik
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Hoci ide o relatívne zriedkavú situáciu, nie je úplne výnimočné, že vodiči omylom natankujú do svojho auta nesprávne palivo. Niekedy sa stane, že miesto nafty sa do nádrže dostane benzín, alebo naopak. Následky takéhoto omylu môžu byť finančne náročné, a pri moderných naftových motoroch dokonca katastrofálne.

Menšie nepresnosti pri tankovaní, napríklad zámenu 90-oktánového benzínu za 100-oktánový, alebo benzínu E5 za E10 a opačne, spravidla nespôsobia vážne problémy. Skutočne kritické situácie vznikajú vtedy, keď sa benzín dostane do naftového motora alebo nafta do benzínového. Prípady, kedy sa benzínová nádrž naplní naftou, sú pomerne zriedkavé, pretože fyzický otvor nádrže pre benzín je menší a väčší nadstavec na naftu sa doň nedá vložiť. K takejto chybe dochádza často pri dopĺňaní paliva z kanistra. Informuje Autojournal.cz.

Omyl opačného druhu – keď sa benzín dostane do naftového auta – je oveľa častejší. Stačí krátka nepozornosť, napríklad po náročnom dni alebo pri vyrušení mobilom. Obe situácie predstavujú riziko najmä pre moderné motory, ktoré majú vysokotlakové vstrekovanie paliva a zložité emisné systémy, fungujúce prakticky ako chemické zariadenie.

Benzín v naftovom motore

Pri zistení, že do nádrže sa dostal benzín namiesto nafty, je kľúčové konať okamžite. Ideálne je chybu odhaliť ešte na čerpacej stanici alebo keď sa do nádrže dostalo len pár kvapiek nesprávneho paliva.

Zdroj: Pexels/Erik McLean

U starších dieselových motorov, ktoré majú jednoduchšie komorové spaľovanie, môže byť malé množstvo benzínu – napríklad okolo 5 % – tolerované. V takom prípade je možné zvoliť špeciálne aditívum, ktoré zlepší mazacie schopnosti paliva, a doplniť ho do nádrže.

Nové naftové motory sú však oveľa citlivejšie, preto aj minimálne množstvo benzínu dokáže spôsobiť vážne poškodenie. Problém spočíva v tom, že celá palivová sústava naftového motora – vrátane čerpadla a vstrekovačov – je navrhnutá tak, aby nafta zabezpečovala mazanie kovových častí. Benzín má opačný účinok, odmasťuje komponenty a odstraňuje ochranný mazací film. To vedie k oderu pohyblivých dielov a kovové častice sa dostávajú do jemných vstrekovačov, ktoré sa po niekoľkých kilometroch môžu úplne poškodiť.

Ak sa benzín dostane aj do spaľovacej komory motora s vysokým kompresným pomerom, môže sa vznietiť predčasne, ešte pred dosiahnutím hornej úvrate piesta. Takzvané detonačné horenie má schopnosť úplne zničiť motor.  Pri zistení omylu je dôležité motor nespúšťať. Riešením je odčerpať zmes benzínu a nafty a doplniť čistú naftu. Každé otočenie kľúča v tejto fáze predstavuje riziko, že elektrické palivové čerpadlo natlakuje systém nesprávnym palivom. Jediná bezpečná možnosť je odťah do servisu, kde odborníci nádrž vyprázdnia a vykonajú potrebné úkony na odstránenie benzínu z palivového systému. Aj keď je odťah a servis finančne náročnejší, stále je to omnoho lacnejšie než oprava motora.

Nafta v benzínovom motore

Situácia, keď sa do benzínového motora dostane nafta, tiež predstavuje problém. Pri nízkej koncentrácii nemusí spôsobiť okamžité poškodenie, ale riziko stále existuje.

Zdroj: Pixabay/RoumanetD

Nafta je hustejšia než benzín, takže palivové čerpadlo môže mať problém zabezpečiť správny prietok a palivový filter môže byť upchatý. Časť paliva, ktorá prejde, môže zaniesť vstrekovače a zapaľovacie sviečky, čo spôsobí dymenie motora, klepanie a poruchy. Nafta môže tiež poškodiť katalyzátor a negatívne ovplyvniť kvalitu motorového oleja.

Ak sa chyba odhalí včas, motor by sa nemal spúšťať. Nádrž je nutné odčerpať a doplniť správne palivo. V prípade, že sa omyl zistí až počas jazdy, je nevyhnutné čo najskôr zastaviť a privolať odťahovú službu. Celý palivový systém je potrebné dôkladne vyčistiť a skontrolovať zapaľovacie sviečky. Našťastie, pri benzínových motoroch nie sú následky také kritické ako pri naftových, a po správnom vyčistení palivového systému je pravdepodobnosť trvalého poškodenia veľmi nízka.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto