Európsky parlament schválil reformu, ktorá zásadne mení podmienky získania aj držania vodičského preukazu. Cieľ je jednoznačný – zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet smrteľných nehôd, ktorých je podľa oficiálnych údajov každoročne v Únii približne 20-tisíc.
Zmeny však nie sú len kozmetické. Dotknú sa takmer všetkých skupín vodičov – od mladistvých, ktorí budú môcť jazdiť skôr než doteraz, cez profesionálov v kamiónoch a autobusoch, až po seniorov, ktorí budú častejšie pod dohľadom lekárov. Novinky zavádzajú prísnejšie skúšobné obdobie, viac teórie v autoškolách, a po prvýkrát aj plnohodnotný digitálny vodičský preukaz uložený priamo v mobile.
Únia argumentuje tým, že ide o reakciu na nové výzvy v doprave – rýchlejšie autá, vyššiu hustotu premávky, technologické systémy vo vozidlách aj rastúce požiadavky na profesionálnych vodičov. Informuje o tom portál SITA.
Platnosť a forma dokladov
Preukazy na osobné autá a motocykle budú po novom platiť pätnásť rokov. Štáty, kde vodičský preukaz zároveň nahrádza občiansky, môžu túto dobu skrátiť na desať rokov. Profesionálni vodiči autobusov a kamiónov si doklady budú musieť obnovovať každých päť rokov.
Digitálna verzia preukazu uložená v mobile má postupne nahradiť klasickú plastovú kartu, aj keď motoristi budú mať naďalej právo žiadať o fyzický doklad. Ten musí byť vydaný najneskôr do troch týždňov od podania žiadosti.
Autoškoly budú musieť do výučby zaradiť témy, ktoré reagujú na dnešné dopravné riziká – od správneho vyhodnocovania mŕtvych uhlov cez ovládanie asistenčných systémov až po bezpečné vystupovanie z vozidla. Pripomína sa aj nebezpečenstvo telefonovania počas jazdy.
Novinkou je zavedenie dvojročného skúšobného obdobia pre čerstvých vodičov. V ňom budú platiť prísnejšie pravidlá a sankcie, najmä za jazdu pod vplyvom alkoholu alebo za nepoužitie bezpečnostného pásu.
Vekové hranice a dohľad skúseného vodiča
Vodičský preukaz skupiny B bude možné získať už v 17 rokoch. Mladiství však až do dovŕšenia plnoletosti budú môcť šoférovať len v prítomnosti skúseného spolujazdca.
V snahe riešiť nedostatok profesionálnych šoférov sa menia aj vekové hranice v ťažkej doprave. Pre kamióny bude minimálny vek 18 rokov a pre autobusy 21 rokov, pričom podmienkou je odborný certifikát.
Nová legislatíva sa dotkne aj vodičov nad 65 rokov. Počíta s častejšími lekárskymi prehliadkami a podľa možností aj s kondičnými jazdami. Povinnou súčasťou lekárskeho posúdenia je vyšetrenie zraku a srdcovo-cievneho systému. Členské štáty však môžu umožniť aj jednoduchší variant – sebahodnotiace formuláre.