Syn bývalého politika Richarda Sulíka, Fiki Sulík, opäť rozvíril vody internetu svojím najnovším videom, v ktorom kriticky rozoberá svet influencerov a účastníkov reality šou. Vo svojich pravidelných online vystúpeniach sa nebojí pomenovať veci priamo, tentoraz si zobral na mušku fenomén rýchlej slávy. Vo videu s názvom Ilúzia slávy sa zameral na ľudí, ktorí sa po krátkom televíznom účinkovaní stávajú influencermi a pôsobia, akoby získali obrovskú popularitu. Sulík však tvrdí, že za ich vysokými číslami na sociálnych sieťach sa často skrýva len dobre nastavený marketing a ilúzia záujmu.
Podľa jeho vysvetlenia väčšinu sledovateľov týchto internetových celebrít netvoria skutoční fanúšikovia, ale automatizované účty a neaktívne profily. Informuje Pluska.sk.
,,Asi nie je tajomstvom, že každému z týchto ľudí ide len o slávu. Čo však nevedia, je, že ich žiadna sláva nečaká. Poviem vám jedno tajomstvo, čo vám žiadny influencer nikdy nepovie. Nikto nemá 100-tisíc followerov. Počujete dobre, nikto nemá 100-tisíc followerov. Keď sa pozriete na profil, na ktorom svieti 250-tisíc sledovateľov, toto číslo sa skladá z viacerých komponentov. Prvú tvoria samozrejme ,,boti“ (automatizované softvérové programy, ktoré napodobňujú ľudskú aktivitu na Instagrame, aby vykonávali úkony ako sledovanie, lajkovanie, komentovanie alebo získavanie nových followerov), ktorých im telka nakúpila v rámci marketingu, aby vytvorili dojem, že o ich reláciu je záujem. Druhý komponent sú tzv. ghost followeri. Keď si zoberieme niečí instagramový profil, ktorý má veľa veľa rokov, napríklad taká Plačková, obrovská väčšina followerov sú neaktívne profily. Teda ghost followeri. Sú to profily ľudí, ktorí buď umreli alebo už používajú iný profil alebo úplne odišli z Instagramu,“ hovorí Fiki.
Do počtu sa započítavajú aj takzvaní mass followers – používatelia, ktorí sledujú tisíce účtov bez skutočného záujmu. Reálni fanúšikovia, teda tí, ktorí reagujú na obsah, sledujú príbehy a podporujú tvorcu, tvoria len zlomok z celkového čísla. Sulík poukazuje na to, že mnohí influenceri s desiatkami či stovkami tisíc sledovateľov majú v skutočnosti len minimálny dosah a mizivý záujem verejnosti.
,,Tretí komponent sú tzv. „Mass followers“, toto sú ľudia, čo sledujú všetko. Followujú bežne od 1000 do 3000 účtov, ale reálne ich žiadny z tých účtov nezaujíma. A posledný komponent a ten najmenší sú reálni followeri. Toto sú reálni ľudia, ktorí si pravidelne pozerajú tvoje storky, príspevky, ktorí si kliknú na link, keď ho zazdieľaš, ktorí zahlasujú, keď dáš anketu atď. Týchto reálnych followerov nemá 100-tisíc viac-menej nikto. Na Slovensku možno ľudia na jednej ruke ako Robert Fico, Separ, možno Nina Janová, doslova na jednej ruke. Ja som v tomto dosť špecifický, pretože z mojich sledovateľov je skoro každý reálny follower. Na Instagrame ma sleduje skoro 50-tisíc ľudí a pozretí na storkách mám v priemere 30-tisíc. Toto je veľmi atypický pomer aký nemá asi nikto iný. Väčšina influencerov má pozretí na storkách asi tak 10 percent z celkového počtu ich followerov. Teda napr. influencerka, čo má 100-tisíc followerov má na storke v priemere 10-tisíc pozretí,“ hovorí vo videu.
Vo svojom videu prirovnal túto situáciu k víťazom reality šou, ktorí sa síce po skončení programu tešia dočasnej pozornosti, no ich popularita rýchlo vyprchá.

Na ukážku uviedol výhercov minuloročnej série Love Islandu Kiku a Traba
,,Tí majú síce dokopy asi 500-tisíc followerov, ale keď usporiadali Meet and greet, tak tam došlo šesť detí. Keď vydali pesničku s klipom, a potom ju obaja niekoľko dní zdieľali aj s linkom na svojich storkách, tak po týždni mala asi 3-tisíc pozretí. Tieto čísla v preklade znamenajú, že napriek obrovskému číslu followerov, ktoré svieti na ich profiloch, ich majú viac-menej všetci v pi*i. Toto nie je skutočná sláva! Tohto sú si firmy, samozrejme, vedomé, takže im ani neponúknu nejakú zaujímavú spoluprácu za peniaze, ale maximálne barter za nejaký 5-korunový produkt. Proste nemajú predajnú silu, pretože o nich nie je skutočný záujem. Nie sú skutočne slávni,“ pokračuje.
Sulík pridal aj príklad zo spolupráce svojho známeho, ktorý si na propagáciu svojho produktu vybral populárnu speváčku s veľkým počtom sledovateľov. Napriek viacerým príspevkom od nej však nepribudla ani jedna objednávka. Keď ten istý produkt zdieľal Sulík so svojou menšou komunitou, výsledok bol opačný – desiatky reakcií a reálny predaj. Tento kontrast podľa neho ukazuje, že rozhodujúci nie je počet sledovateľov, ale ich aktivita a dôvera voči tvorcovi.
,,Môj kamarát má značku s kozmetikou a raz si dohodol spoluprácu s Dominikou Mirgovou, ktorá má 280-tisíc sledovateľov a venovala tomu niekoľko storiek. Tuším, že štyri. Prišlo mu z nej nula objednávok. A fakt sa snažila to odpromovať. Ja som mal v tom čase necelých 10-tisíc sledovateľov a po mojom zazdielaní mu došlo 30 objednávok. A to som dal jednu storku. Gogo má na svojom YouTube 1,7 milióna odberateľov. A na videách má v priemere 7-tisíc ozretí. Ja mám niečo cez 30-tisíc odberateľov a na videách mám v priemere 60-tisíc pozretí. Chcem tým len povedať, že je úplne jedno, aké číslo ti svieti na profile. Nič to neznamená. Jediné, na čom záleží, je počet tvojich reálnych fanúšikov,“ dodal.
Záver videa venoval téme skutočnej slávy. Upozornil, že známosť z reality šou nie je synonymom úspechu a že dlhodobé uznanie si človek musí vybudovať poctivou prácou a neustálym zlepšovaním.
Popularita, ktorá vznikne zo dňa na deň, podľa neho rýchlo zhasne. Rovnako ako internetové meme, ktoré síce na chvíľu pobavia, no čoskoro upadnú do zabudnutia. Sulík tým chcel dať jasný odkaz všetkým, ktorí veria, že televízna účinkovanie alebo veľké čísla na Instagrame sú cestou k trvalej sláve.
,,Keď vyjdeš z Love Islandu, nebudeš ani slávny, ani nebudeš mať nové skvelé príležitosti a ani spolupráce. Jediné, čo sa zmení, že tisícky ľudí budú vedieť, že si bol v nejakej reality šou, ale budeš mať minimum fanúšikov. Ozajstná sláva sa buduje roky. Tvorením niečoho prínosného. Oslovovaním človeka za človekom. Kladením tehly po tehly. Slávnym sa nestaneš náhle. Kedy sa stal Rytmus slávnym? Nevieš určiť jeden bod, kedy sa Rytmus stal slávnym. Proste to budoval 20 rokov a po každom projekte bol o čosi slávnejší ako pred tým. Ak vieš určiť jediný bod, kedy sa človek stal slávnym, tak nie je slávny, ale je meme. Je to možno známe meme, ale je meme. Niečo ako kebab do ruky alebo Zlobor zo Zámeny manželiek. Trabo z Love Islandu je meme. Kika z Love Islandu je meme. To nie sú celebrity. To nie sú skutočne slávni ľudia,“ dodal.


