Od januára budúceho roka budú na cestách a chodníkoch platiť nové pravidlá. Väčšinu z nich prijali pozitívne motoristi aj odborníci. Najviac kritiky si vyslúžilo stanovenie maximálnej rýchlosti chôdze na chodníkoch. 6-kilometrový limit vraj vyženie deti z chodníkov medzi autá.
Motoristi si do januára 2026 musia naštudovať nové pravidlá. Prezident Peter Pellegrini dal novele zákona z dielne Ľubomíra Vážneho zelenú a to, čo dali poslanci na papier, budú policajti kontrolovať v praxi.
„Dostupné štatistiky uvádzajú, že vodiči vo veku od 65 do 70 rokov spôsobili minimum nehôd. Naša úprava preto zvyšuje hranicu veku obligátnej lekárskej preventívnej prehliadky zo 65 na 70 rokov,” povedal pre Kanal1 autor zákona Ľubomír Vážny.
Okrem toho si nedisciplinovaní vodiči budú musieť zvyknúť na nové pravidlo o prednosti chodcov na priechodoch. Najväčšiu vlnu ktitiky si vyslúžil paragraf o maximálnej rýchlosti chôdze na chodníkoch.
Predkladateľ a autor zákona Ľubomír Vážny (Smer-SD) tvrdí, že zavedenie presnej rýchlosti 6 km/h má znížiť riziko vážnych zranení pri náraze a uľahčiť dokazovanie priestupkov: „Súčasný zákon aj novela nedefinuje rýchlosť chôdze ani bežca. Nejde o to, aby sa chodci pokutovali za to, že idú rýchlejšie. Ide o referenčnú hodnotu na meranie kolobežkára alebo iných dopravných prostriedkov, ktoré sa pohybujú po chodníkoch.”
Z opozičných radov sa na návrh poslanca Vážneho zniesla kritike. Novela je podľa nich populistická a nezmyselná. Maximálna rýchlosť 6 km/h vraj nie je dopravné opatrenie, ale skôr „paródia na mobilitu“. Viacerí sa tiež obávajú, že takýto limit odvedie ľudí (a možno aj deti) z chodníkov medzi autá.
“To s tou rýchlosťou spôsobilo ďaleko viacej problémov ako X iných vecí. Ak ide kolobežkár po chodníku rýchlosťou 27 km/hod mal by dostať pokutu už dnes,” konštatoval v relácii Téma s Petrom Bielikom poslanec NR SR Marián Viskupič z SaS.
Takto stanovenú rýchlosť budú ťažko dodržiavať aj deti – napríklad troj-štvorročné dieťa na bicykli ju bežne prekračuje. Odborníci z cyklokoalície dokonca varujú, že zákon môže paradoxne vytlačiť deti z chodníkov priamo na cesty. Nový zákon navyše nerieši ani spôsob vymáhania tohto ustanovenia.
„Rýchlosť chôdze sa v zmysle schválenej poslaneckej novely stanovuje iba v súvislosti s pohybom osôb pohybujúcich sa po chodníku na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení, ako aj cyklistov mladších ako 10 rokov vrátane sprevádzajúcich osôb jazdiacich po chodníku. Kontroly jej dodržiavania budú prebiehať v rámci bežného výkonu služby,“ vysvetlil pre Pravda.sk hovorca MV SR Matej Neumann.
Viceprezident PZ Rastislav Polakovič pre ten istý denník doplnil, že rýchlosť 6 km/h sa nebude týkať bežných chodcov — teda polícia neplánuje merať „tempo chôdze“ peších.
V podobnom duchu sa vyjadrujú aj dopravní analytici. Podľa nich stanovená rýchlosť 6 km/h slúži najmä ako referenčný bod napríklad pre súdy, poisťovne, či políciu a nie ako regulácia toho, ako rýchlo majú ľudia chodiť.
Cyklokoalícia upozorňuje ešte na jeden fakt – Vážneho schválený zákon upravuje pravidlá výhradne na chodníkoch. Na peších zónach napríklad už teraz platí zákonný limit 20 km/h a povinnosť neohroziť chodca. Podľa aktivistov teda nechýbajú pravidlá, ale ich vymáhanie políciou.
Rezort vnútra, ktorý sa stotožňuje s potrebou zvýšiť ochranu chodcov na chodníku, vo vlastnej novele cestného zákona navrhuje úplný zákaz používania malých elektrických vozidiel na chodníkoch. Tie budú môcť jazdiť po chodníku len vtedy, ak to výslovne povolí dopravná značka. Návrh ministerstva vnútra už schválila vláda, Ak prejde parlamentom, platiť by mala od mája 2026.
K zákonu viac Ľubomír Vážny a Marián Viskupič povedali v relácii Téma s Petrom Bielikom vysielanej na Kanal 1:


