Mesiace špekulácií, virálne reportáže o pochybnej kvalite mäsa a série kontrol hygienikov dostali fastfoodový gigant pod bezprecedentný tlak. Vedenie KFC sa teraz prvýkrát oficiálne vyjadrilo k obavám, ktoré rezonujú medzi českými aj slovenskými zákazníkmi.
Hoci reťazec trvá na tom, že jeho prevádzky sú bezpečné a hygienici žiadnu z nich nezatvorili, centrála otvorene priznala, že v procesoch našla chyby, ktoré sa nemali stať. Píše o tom aj idnes.cz.
Do celej kauzy, ktorá otriasla dôverou verejnosti, vstúpila priamo európska divízia KFC Europe. Nejde teda o bežné vyhlásenie lokálneho prevádzkovateľa AmRest, ale o stanovisko najvyššieho vedenia materskej spoločnosti Yum! Brands. Týmto krokom dáva značka najavo, že situáciu neberie na ľahkú váhu. Hlavným odkazom je snaha upokojiť situáciu po tom, čo internetom kolovali správy o falšovaní dátumov spotreby či nevhodnom zaobchádzaní so surovinami.
Spoločnosť argumentuje tvrdými dátami. Od začiatku roka prebehlo v českých pobočkách viac ako 250 štátnych kontrol. Výsledok? Ani jedna reštaurácia nemusela byť zatvorená. Interné audity však ukázali, že nie všetko fungovalo na sto percent. „Naše reštaurácie a jedlo sú bezpečné,“ uvádza sa v oficiálnom vyhlásení, no jedným dychom firma dodáva, že identifikovala „niektoré procesné nedostatky“. Tie vraj okamžite odstránili a využili na sprísnenie pravidiel v celej sieti.
Voda v dreze a pochybnosti o čerstvosti
Spúšťačom masívnej vlny kritiky boli zistenia investigatívneho novinára Jana Tunu. Ten vo svojich reportážach upozornil na praktiky v libereckej pobočke, kde sa údajne manipulovalo s údajmi o trvanlivosti a zamestnanci mali pripravovať jedlá aj z mäsa, ktoré javilo známky kazenia. Tuna tvrdil, že nešlo o ojedinelé zlyhanie jednotlivca, ale o bežnú prax, čo vyvolalo búrlivú diskusiu na sociálnych sieťach.

Olej do ohňa priliali aj novembrové zistenia štátnych inšpektorov. V pražskej časti Dejvice odhalili, že zamestnanci rozmrazovali kuracie mäso v stojatej vode. Tento postup je v gastronómii prísne zakázaný, pretože výrazne zvyšuje riziko množenia nebezpečných baktérií.
Pavel Kopřiva, hovorca Štátnej hospodárskej a potravinárskej inšpekcie (SZPI), bol v hodnotení nekompromisný. „KFC tým porušilo ustanovenia o hygiene potravín, keď nedodržalo postupy založené na zásadách systému HACCP. Zavedenie a dodržiavanie tohto systému je povinné zo zákona a celkom štandardne kontrolované dozorovými orgánmi.“
Poučenie z Dánska
Vedenie značky si uvedomuje, že podobné prešľapy môžu mať fatálne následky. Len nedávno riešilo KFC krízovú situáciu v Dánsku, ktorá skončila oveľa horšie než „len“ pokutami. V júni 2025 tam museli zatvoriť všetky pobočky po tom, čo sa prevalil systematický podvod. Zamestnanci tamojšieho franšízanta Isken ApS cielene a dlhodobo prepisovali dátumy spotreby na mäse.
V Českej republike, podobne ako na Slovensku, prevádzkuje reštaurácie KFC spoločnosť AmRest, ktorá má pod palcom aj značky ako Burger King či Starbucks. Európska centrála teraz zdôrazňuje, že všetky české prevádzky prešli minimálne trojstupňovou kontrolou – od štátnych úradov, cez interné audity až po previerky tretích strán.
Dôvera sa nebuduje mlčaním
Reťazec v reakcii na kauzu sľubuje nápravu a väčšiu transparentnosť. Zavádza prísnejšie školenia, kde každý nový zamestnanec musí získať certifikáciu ešte predtým, než nastúpi na prvú ostrú zmenu. Zvýšený dôraz sa kladie na teplotné reťazce a kontrolu každej dodanej suroviny.
„Dôvera sa nebuduje mlčaním. Buduje sa transparentnosťou a zdieľaním overených faktov, nie podporovaním špekulácií. Preto sme chceli najskôr overiť fakty, než sa k tomu vyjadríme,“ vysvetľuje vedenie vo svojom stanovisku. Či tieto slová budú stačiť na to, aby sa zákazníci prestali pýtať na pôvod a čerstvosť kuracích krídeliek, ukážu až najbližšie mesiace a tržby.


