Rozhodujúci úsek diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou, ktorý má odstrániť poslednú veľkú medzeru na trase z Bratislavy do Košíc, sa opäť vzdialil od realizácie. Verejné obstarávanie na výstavbu technicky aj finančne mimoriadne náročnej stavby zastavil Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý označil podmienky súťaže za diskriminačné a právne neudržateľné.
Národná diaľničná spoločnosť hľadala zhotoviteľa viac než rok. Obstarávanie na 13,5-kilometrový úsek D1 Turany – Hubová s predpokladanou hodnotou približne 1,5 miliardy eur však podľa ÚVO nebolo nastavené férovo. Úrad konštatoval, že pravidlá súťaže mohli neoprávnene obmedziť konkurenciu, a preto celý proces stopol ešte pred tým, než uchádzači vôbec predložili cenové ponuky.
Rozhodnutie znamená, že NDS musí hľadať stavebnú firmu od začiatku, čo výstavbu jedného z najdôležitejších dopravných projektov na Slovensku výrazne posúva v čase. Informuje portál Pravda.
Najdrahší úsek a najviac problémov
Ide o časť D1, ktorá vodičom chýba najviac. Diaľnica dnes končí v Žiline a znovu sa objavuje až za Ružomberkom. Prepojenie týchto úsekov má zabezpečiť viacero stavieb, pričom úsek s tunelom Višňové má byť sprejazdnený ešte do konca tohto roka. Práve naň sa má napojiť nová trasa Turany – Hubová.
Tento úsek patrí k najkomplikovanejším na celej diaľnici. Trasa vedie chráneným územím Natura 2000, zahŕňa dva dlhé tunely, viacero mostov aj mimoúrovňovú križovatku. Práve kombinácia environmentálnych obmedzení, technickej náročnosti a extrémnej ceny z neho robí jeden z najproblematickejších projektov v histórii slovenskej cestnej infraštruktúry.
Námietky firiem a zásah ÚVO
Súťaž sa dostala pod drobnohľad krátko po vyhlásení v auguste 2024. Viaceré stavebné spoločnosti – Metrostav DS, Hochtief SK, Yucon a Doprastav – napadli podmienky tendra už v prvej fáze. Išlo o užšiu súťaž, ktorá mala prebehnúť v dvoch kolách, pričom do druhého mali postúpiť len tí uchádzači, ktorí splnia kvalifikačné kritériá.
Predseda ÚVO Peter Kubovič vysvetlil, že námietky sa týkali najmä spôsobu, akým NDS nastavila referencie na tunelové stavby. Podľa úradu boli podmienky nastavené tak, že niektorých uchádzačov neoprávnene vyradili. „K tomuto prípadu mi vydala stanovisko osobitná komisia ktorá uviedla svoj právny názor na skutkový stav a následne som vykonával procesné úkony vo vzťahu k NDS – dvakrát sa dožadovali stanoviska a vysvetľovania postupu,“ uviedol Kubovič.
Sporné pravidlá pri tuneloch
Jadrom problému boli referencie na výstavbu tunelov. NDS požadovala, aby uchádzač preukázal skúsenosti vlastnými kapacitami v rozsahu najskôr 60, neskôr 50 percent, pričom neumožnila započítať subdodávky. Tento prístup podľa ÚVO diskriminoval časť trhu.
Zároveň sa táto podmienka neobjavila v návrhu zmluvy, čím podľa úradu stratila opodstatnenie. V praxi by totiž mohol tunely v realizačnej fáze postaviť subdodávateľ, pokojne aj v stopercentnom rozsahu, čo je v rozpore s pravidlami verejného obstarávania.
Kubovič zdôraznil, že NDS mohla situácii predísť. „NDS mohla reagovať na námietky uchádzača, ktorý sa sťažoval, on ich komunikoval a napádal tú istú časť tendra ako ja. Mohla mu vyhovieť a upraviť podmienky, čím by predišla tomuto konaniu. NDS ale zastávala názor, že tak, ako to nastavila, je to správne a išla líniou, že trvá na podmienkach,“ uzavrel predseda úradu.
Ostrá reakcia ministra dopravy
Rozhodnutie ÚVO vyvolalo silnú odozvu na ministerstve dopravy. Minister Jozef Ráž vyhlásil, že krok úradu poškodzuje záujmy Slovenska a vracia prípravu stavby o dva roky späť. Podľa jeho slov nové obstarávanie pripraví štát o viac než miliardu eur.
Ráž zároveň pripomenul, že ešte v novembri minulého roka ten istý úrad označil podmienky súťaže za férové, a naznačil, že aktuálne rozhodnutie mohlo byť ovplyvnené inými motívmi. Rezort dopravy sa podľa neho o verdikte dozvedel až spolu s verejnosťou.
Diaľnica, ktorá stále nie je hotová
Úsek Turany – Hubová má kľúčový význam pre sever Slovenska. Trasa dlhá takmer 14 kilometrov začína pri Váhu v oblasti Dubnej Skaly a Turian a má odstrániť dopravné hrdlo, ktorým dnes prechádzajú kamióny smerujúce do regiónov Oravy, Liptova a Turca. Diaľnica tu vedie úzkym koridorom medzi Malou a Veľkou Fatrou, kde je potrebné vybudovať aj dva mosty pre migráciu zveri.
Súčasťou projektu sú tunely Korbeľka s dĺžkou šesť kilometrov a Havran dlhý tri kilometre, ktoré nasledujú tesne po sebe. Práve tieto objekty robia stavbu technicky extrémne náročnou aj drahou. Dokončenie sa pôvodne plánovalo do siedmich rokov od začatia výstavby.
Projekt navyše stále nemá právoplatné územné rozhodnutie. Konanie sa síce začalo v októbri 2025, no povoľovací proces pokračuje. Otvorená zostáva aj otázka financovania. Najčastejšie sa skloňuje model PPP, keďže miliardový projekt nie je možné pokryť zo štátneho rozpočtu. Kým sa však nenájde riešenie, severná vetva D1 zostane nekompletná a regióny Oravy, Liptova a Turca budú naďalej dopravne rozdelené.


