Po mesiacoch intenzívnych rokovaní sa scenár, ktorý mal posilniť pozíciu poľského národného dopravcu LOT, rozpadol. Majiteľ Smartwings Jiří Šimáně na poslednú chvíľu podpísal dohodu s iným uchádzačom – tureckou spoločnosťou Pegasus Airlines. Poľský dopravca tak odchádza z veľkej akvizície naprázdno.
Poľské aerolínie LOT mali ešte v nedeľu pripravený triumfálny oznam o prevzatí českého dopravcu Smartwings. Namiesto toho však prišiel obrat: spoločnosť Prague City Air, ktorá vlastní České aerolínie (ČSA) aj skupinu Smartwings, informovala o začiatku predajného procesu s Pegasus Airlines. Podľa vedenia Smartwings môže byť transakcia dokončená v priebehu nasledujúcich 12 mesiacov po získaní potrebných regulačných súhlasov. Informuje o tom portál Topky.
Obrat v poslednej chvíli
Poľská strana bola podľa informácií tamojších médií presvedčená, že z tendra vyjde ako víťaz. Vláda aj vedenie LOT-u mali už na pondelok 8. decembra pripravenú tlačovú konferenciu, kde chceli akvizíciu predstaviť ako „poľský obchod roka“. Prípravy údajne začali už v nedeľu v sídle LOT-u.
Plány však stroskotali po tom, čo Jiří Šimáně podpísal zmluvu s Pegasus Airlines. Prezident LOT-u Michał Fijoł odmietol situáciu komentovať, no jeho vysoká angažovanosť v procese je známa – ešte na prelome septembra a októbra rokoval v Prahe o možnom prevzatí Smartwings.

Varovania sa naplnili
Podľa poľského webu money.pl analytici už skôr upozorňovali, že aj keby LOT uspel, akvizícia by musela prejsť schválením valného zhromaždenia a regulačných orgánov. „Kým nebude všetko podpísané, môže sa to skončiť fiaskom,“ varoval jeden zo zdrojov. Prognóza sa nakoniec stala realitou.
Oficiálne potvrdenie z českého prostredia
„Spoločnosť Prague City Air oznamuje, že sa dohodla so spoločnosťou Pegasus Airlines na začatí procesu predaja pozostávajúceho z predaja spoločnosti ČSA… Spoločnosť ČSA vlastní 100 percent akcií spoločnosti Smartwings,“ uviedla hovorkyňa Smartwings Vladimíra Dufková.
Transakcia tak zasiahla priamo aj Smartwings, keďže sú kompletne kontrolované Českými aerolíniami.
Smartwings: roky hľadania kupca
Skupina Smartwings vznikla v roku 1997 ako Travel Service a počas svojej existencie mala investorov z Číny aj Islandu. Dnes ju ovládajú spoločnosti miliardára Jiřího Šimáněho a Romana Vika. Šimáně pritom hľadá kupca už niekoľko rokov.
V roku 2022 boli k dohode najbližšie izraelské aerolínie Israir. Hoci ponúkali viac ako 40 miliónov eur, z rokovaní v roku 2025 nakoniec vycúvali.
Medzinárodná prevádzka a rast
Smartwings dnes prevádzkujú lety z viacerých krajín – zo Slovenska, Česka, Poľska, Maďarska, Nemecka či z Kanárskych ostrovov. V minulom roku prepravili 6,5 milióna cestujúcich, čo je medziročne o 20,1 % viac. Spoločnosť tak prekonala výsledky z predpandemického roku 2019.
Flotu Smartwings tvorí viac než 40 lietadiel Boeing 737 vrátane moderných modelov 737 MAX, pričom počas roka 2023 uskutočnila vyše 53-tisíc letov a pristála na 318 letiskách po celom svete.
Ryanair Prime po ôsmich mesiacoch končí
Program Ryanair Prime vznikol v marci ako pokus ponúknuť častým cestujúcim výhodné ročné predplatné. Za 79 libier (približne 95 eur) získali členovia zľavy na letenky, cestovné poistenie či možnosť bezplatného výberu sedadla na 12 letov ročne.
Marketingová riaditeľka Ryanairu Dara Bradyová vtedy prezentovala program ako spôsob, ako môžu zákazníci výrazne ušetriť. Podľa nej mal cestujúci s dvanástimi letmi ročne ušetriť až 420 libier — teda päťnásobok ceny členstva. Výhodný mal byť program aj pre menej častých pasažierov: pri troch letoch ročne mala byť úspora 105 libier.
Strata väčšia než zisk: ekonomika programu nevychádzala
Ryanair sprístupnil 250-tisíc členstiev, no program si zakúpilo len 55-tisíc zákazníkov. Aj keď aerolinka tržbami vyzbierala 4,4 milióna eur, ponúknuté zľavy jej nakoniec „zobrali“ vyše šesť miliónov eur.
„Táto služba stála viac peňazí, ako priniesla. Pri tak nízkych príjmoch z predplatného sa neoplatí vynakladať čas a úsilie na mesačné exkluzívne predaje miest pre 55-tisíc členov,“ povedala Bradyová.

Deň ukončenia predaja a čo bude s členmi?
Ryanair ukončil možnosť zakúpiť si Prime 28. novembra. Tí, ktorí sa pridali v priebehu posledného mesiaca, však o benefity neprídu — výhody im ostanú až do októbra budúceho roka.
Program tak končí skôr, než stihol naplno preraziť, a Ryanair sa vracia k tradičnejšiemu modelu motivovania zákazníkov cenami a akciami.


