Od októbra 2025 sa mení spôsob, akým budeme posielať peniaze. Banky na Slovensku upozorňujú, že okamžité platby už nebudú fungovať tak, ako doteraz. Dôvodom je nová európska legislatíva, ktorá zavádza povinnosť prepojiť rýchlosť prevodu s prísnejšou bezpečnosťou. Klienti sa tak stretnú s novou službou s názvom Overenie príjemcu.
Táto funkcia prinesie zásadnú zmenu v zadávaní platieb. Pri vypĺňaní IBAN-u sa klient hneď dozvie, či meno príjemcu sedí s účtom, na ktorý peniaze posiela. Ak sa údaje nezhodujú, banka upozorní na nezrovnalosť a rozhodnutie ostane na klientovi . Buď opraví údaje, alebo prevod odošle aj napriek varovaniu.
Ako upozornila VÚB, okamžité platby sa na Slovensku využívajú čoraz viac a od októbra 2025 budú plne zavedené. Zmena prinesie viacero výhod:
- peniaze na účte do 10 sekúnd, a to nonstop – cez deň, v noci, cez víkend aj počas sviatkov,
- ochrana pred chybami pri zadaní IBAN-u, keďže systém automaticky upozorní na nesúlad,
- zvýšená bezpečnosť a zníženie rizika podvodov, ktoré sa často spájali s rýchlymi prevodmi.
Banky tak reagujú na povinnosť, ktorú im uložila Európska únia. Už od januára 2025 museli vedieť prijímať okamžité platby a od októbra pribudne aj povinnosť ich odosielať. Slovensko sa tak prispôsobuje celoeurópskemu štandardu, vďaka ktorému sa má finančný systém stať rýchlejším a spoľahlivejším.
Čo to znamená pre každého klienta?
Pre bežného človeka bude posielanie peňazí pohodlnejšie než kedykoľvek predtým. Klasické SEPA prevody, ktoré trvali hodiny či dni, sa postupne stanú minulosťou. Okamžité prevody sa stanú štandardom a budú fungovať rovnako doma aj do zahraničia v rámci eurozóny.
Dôležitým krokom je aj dôraz na bezpečnosť. Overenie príjemcu má totiž zabrániť situáciám, keď sa kvôli preklepu alebo podvodnému účtu peniaze dostali nesprávnym smerom. Zavedenie tohto opatrenia sťaží život podvodníkom a poskytne väčšiu istotu, že finančné prostriedky dorazia tam, kam majú.
Banky ako VÚB už potvrdili, že implementácia systému je v plnom prúde a od októbra sa stane súčasťou každodenného používania internet bankingu aj mobilných aplikácií. Klienti si tak budú môcť byť istejší pri každej jednej platbe, či už pôjde o zaplatenie faktúry, prenájmu alebo jednoduchý prevod medzi známymi.