Markíza obmedzí možnosť preskakovania reklám v televíznom archíve. Diváci budú musieť reklamy sledovať bez možnosti ich pretáčania.
Televízia Markíza oznámila slovenským operátorom významnú zmenu, ktorá ovplyvní spôsob sledovania relácií v TV archíve. Podľa informácií portálu Živé.sk dôjde k plošnému obmedzeniu, ktoré sa dotkne všetkých divákov využívajúcich archívne vysielanie prostredníctvom operátorov. Výnimku budú tvoriť len diváci sledujúci Markízu cez satelit alebo DVB-T. Informuje portál Zive.sk.
Televízia už rozoslala oficiálne oznámenie operátorom s požiadavkou, aby zabezpečili technické opatrenia, ktoré zablokujú možnosť preskakovania reklamných blokov.
Keď diváci pretáčajú reklamu, Markíza prichádza o príjmy
Doterajšia možnosť rýchleho preskočenia reklám tak skončí a diváci ich budú musieť sledovať v plnej dĺžke, podobne ako pri živom vysielaní.
Tento krok je súčasťou dlhodobo pripravovanej stratégie Markízy, ktorá sa snaží posilniť efektivitu reklamy ako svojho hlavného zdroja príjmov. Sledovanie relácií z archívu tak pre divákov stratí doterajšie pohodlie a plynulosť. Ak totiž podľa Markízy diváci reklamy preskakujú, prichádza o príjmy z inzercie. Tie sú podľa nej kľúčové pre výrobu obsahu.
Podľa vyjadrenia Štefana Frimmera, šéfa korporátnej komunikácie skupiny Markíza, operátori budú musieť nové pravidlá uplatňovať od 21. mája 2025. Zmena vyplýva zo zmluvných dohôd a je v súlade s praxou, ktorú už využívajú mnohé televízie v Európe či globálne audiovizuálne platformy. Opatrenie sa nebude týkať len hlavného kanála Markíza, ale aj sesterských staníc Doma, Markíza Krimi, Dajto a Markíza Klasik.
Markíza sa o zablokovanie pretáčania pokúšala už v minulosti
Televízia Markíza sa už v roku 2020 snažila presadiť zákaz pretáčania reklám v TV archíve. Požadovala, aby operátori obmedzili túto možnosť aspoň na tri dni dozadu, keďže na Slovensku sa meria aj tzv. odložená sledovanosť – teda zhliadnutie relácií neskôr prostredníctvom archívu.
Prvým operátorom, ktorý sa pokúsil implementovať blokovanie reklám, bol Skylink, ktorý v polovici roka 2019 zaviedol obmedzenie. Po niekoľkých dňoch však od opatrenia ustúpil s tým, že ho zavedie len v prípade, ak sa k nemu pridajú aj ostatní hráči na trhu. Markíza nakoniec od svojho zámeru upustila.
Podobný systém už dlhšie využíva v Česku televízia Prima, zatiaľ čo konkurenčná Nova ho zatiaľ neaplikovala. O obmedzenie preskakovania reklám sa v minulosti usilovala aj TV JOJ, ktorá plánovala zaviesť minimálne trojminútové blokovanie reklám pri sledovaní z archívu. Hoci tento krok odložila, očakáva sa, že ho v blízkej budúcnosti opäť otvorí.