Dopravcovia opäť spochybňujú mýtny tender, obrátili sa na Generálnu prokuratúru

TASR/Radovan Stoklasa
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) znovu otvára otázku zákonnosti pri budovaní nového elektronického mýtneho systému. Tentokrát podala Generálnej prokuratúre SR žiadosť o preverenie zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a firmou CzechToll s.r.o.

Podľa ich podania môže ísť o trestný čin spojený s machináciami vo verejnom obstarávaní a porušovaním zákona. Informovala o tom SITA a portál SME.

Predošlé podanie odmietnuté

Organizácia sa už podobným spôsobom obrátila na úrady v júni 2023. Vtedy však vyšetrovateľ odmietol začať konanie s odôvodnením, že verejné obstarávanie nebolo ukončené. Situácia je dnes iná – tender sa skončil a NDS podpísala zmluvu s CzechTollom.

Neúplná dokumentácia a prvé platby

UNAS upozorňuje, že zmluva zverejnená v Centrálnom registri zmlúv neobsahuje viaceré povinné prílohy, a teda môže byť spochybnená jej platnosť. Napriek tomu NDS podľa zistení dopravcov už vyplatila viac ako 59-tisíc eur bez DPH. Tým mohla byť podľa ich názoru naplnená skutková podstata trestného činu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku.

„Zo zverejnenej dokumentácie je zrejmé, že prišlo k zásadnej zmene zmluvy v časti týkajúcej sa licencie k autorskému dielu – buď počas obstarávania, alebo po jeho ukončení. To je priamo v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní, čo potvrdili aj rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie,“ píše sa v podaní.

Staré zmluvy, rovnaké otázniky

Predseda UNAS Stanislav Skala pripomenul, že spory okolo mýta majú dlhú históriu. Už v roku 2019 podali autodopravcovia trestné oznámenie pre kontrakt z roku 2010, a neskôr sa k nim pridal aj Najvyšší kontrolný úrad. Podľa Skalu však „hlavní zodpovední za nevýhodne uzavretú zmluvu dodnes nečelia obvineniu“.

Aj preto teraz žiada prokuratúru, aby preverila nielen aktuálnu zmluvu s CzechTollom, ale zároveň objasnila, či v prípade sporu z roku 2010 bolo konanie zastavené, alebo bolo vznesené obvinenie.

Finančné porovnanie: miliarda vs. milióny

Skala poukázal aj na rozdiely v nákladoch. Podľa jeho slov štát vyplatil spoločnosti SkyToll, a.s. za 15 rokov fungovania systému takmer jednu miliardu eur, čo predstavuje vyše 60 miliónov ročne. Naopak, CzechToll má poskytovať technickú podporu päť rokov za sumu necelých 29 miliónov, teda asi šesť miliónov ročne.

„Tieto prostriedky mohli ísť na opravu mostov, namiesto toho sa znova platia zo zvýšených daní dopravcov. Pýtame sa: kto za to nesie zodpovednosť?“ uviedol predseda UNAS. Zároveň pripomenul, že CzechToll a SkyToll majú totožných konečných užívateľov výhod a sú aj personálne prepojené.

Dopady na podnikateľské prostredie

Podľa Skalu sa predražené tendre premietajú do vyšších nákladov pre podnikateľov, pričom štát si neuvedomuje širšie dôsledky: „Pri konsolidácii verejných financií sa nehľadá úspora na nevýhodných kontraktoch, ale ministerstvo financií radšej zvyšuje dane. To však podnikateľov oberá o konkurencieschopnosť a rozpočet sa aj tak nenaplní tak, ako sa deklarovalo.“

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Slovensko