Elektrické autá NESTAČIA: Veľká automobilka stojí NA HRANE emisného limitu EÚ

emisie, volkswagen, eu
Zdroj: Canva
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Správy o sprísňovaní ekologických noriem Európskej únie sú pre motoristov na Slovensku stálou témou, no reálny stav v jednotlivých automobilkách zostáva pre mnohých nejasný. Nedávna prehľadná analýza však prináša jasný obraz: zatiaľ čo väčšina výrobcov je v relatívne bezpečnej zóne a nepredpokladá sa, že by čelili bezprostredným ťažkostiam s emisnými limitmi v období rokov 2025 až 2027, pre jedného kľúčového hráča horí čas.

Reč je o koncerne Volkswagen, ktorý má momentálne najväčšiu vzdialenosť k dosiahnutiu stanoveného limitu, a to paradoxne aj napriek tomu, že predáva najvyšší počet elektrických vozidiel v Európe. Ak sa nezrealizujú zásadné zmeny, hrozia tomuto významnému výrobcovi obrovské finančné sankcie.

Prečo je limit taký prísny?

Európska legislatíva stanovuje prísne flotilové limity emisií CO 2 ​ pre každú automobilku. Tento priemer sa vypočítava zo všetkých nových automobilov, ktoré sa zaregistrujú na území EÚ v danom roku. Elektrické autá predstavujú kľúčový nástroj na znižovanie priemeru, pretože sa započítavajú s nulovou hodnotou emisií (0 g/km), píše portál electrive.com.

Zdroj:X/Marques Brownlee

V rokoch 2021 až 2024 museli výrobcovia dosiahnuť priemer pod 95 g CO 2 ​ na kilometer (podľa staršieho cyklu NEFZ). Sankcie, ktoré hrozia za prekročenie limitu, nie sú vôbec symbolické. Každé prekročenie priemeru o 1 gram CO 2 ​ znamená pokutu 95 eur, ktorá sa násobí každým predaným automobilom.

Doteraz sa automobilky pokutám vyhýbali vďaka špeciálnemu mechanizmu Európskej únie: značky s lepšími výsledkami môžu prebytky predať tým, ktoré limit nestíhajú splniť. Tento systém podporuje rýchlejší prechod k elektrickému pohonu.

Nová éra a hrozba pre VW

Od roku 2025 platí nový cieľ: povolený priemer emisií je o 15 percent nižší ako v predchádzajúcom období. Hoci bol limit pôvodne nastavený na ročné plnenie, EÚ pravidlá mierne uvoľnila. Výrobcovia musia splniť cieľ len v priemere za tri roky (teda 2025,2026 a 2027).

To je dôvod, prečo aktuálna situácia nevyvoláva paniku – priemerný výsledok všetkých automobiliek je 99 g/km, čo je značne nad povolenou hranicou 93.6 g CO 2 ​ na kilometer.

Pre Volkswagen je však situácia kritická. Hoci je lídrom v predaji elektrických áut, nadmerný objem predaja obľúbených benzínových motorov (TSI) a naftových agregátov výrazne zhoršuje ich celkový priemer. Koncern naliehavo potrebuje urýchliť rozširovanie ponuky cenovo dostupných elektrických modelov. Bez masívnejšieho predaja lacnejších elektromobilov nedokáže nemecká značka dostatočne stlačiť emisie smerom nadol.

Kto už pláva v „zelených číslach“?

Niektoré skupiny výrobcov sa už v súčasnosti nachádzajú v bezpečnom pásme a plnia prísne záväzky EÚ:

  • BYD a Nissan: Spoločne dosahujú požadované flotilové limity.
  • BMW a Mini: Taktiež spĺňajú emisné predpisy. Toyota: Splnila limity predovšetkým vďaka silnému zameraniu na hybridné technológie.
  • Blízko k splneniu záväzkov má aj skupina Mercedes – Volvo – Polestar – Smart, ktorá zaostáva len o zhruba 2 g CO 2 ​ na kilometer.

Vďaka súčasnému trendu rýchlej elektrifikácie sa predpokladá, že aj títo výrobcovia uniknú pokutám. Trh sa mení dramatickou rýchlosťou: v súčasnosti tvoria elektromobily v Európe približne 17 percent predajov, pričom plug-in hybridy pridávajú ďalších 9 percent. V septembri tieto čísla súhrnne prekročili hranicu 30 percent, čo svedčí o pripravenosti výrobcov a rýchlejšej zmene na trhu, ako sa pôvodne očakávalo.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Načítavam...
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie