fbpx

Elektromobil: Kúpiť, alebo vyčkávať? Expert porovnal baterky so spaľovacím motorom

Nastal čas uvažovať o elektromobile? Zdroj: Pexels

Nastal čas uvažovať o elektromobile? To už určite napadlo väčšinu ľudí, či už majú na elektromobilitu pozitívny alebo negatívny pohľad. Táto téma je jednoducho tu a každý má zatiaľ na výber. Uznávaný odborník na elektromobilitu Jan Staněk skúsil porovnať jednotlivé špecifiká elektromobilov a automobilov so spaľovacím motorom. Otázku ekológie ponechal bokom. Súhlasíte s ním?

Dynamika jazdy, beh a kultivovanosť motora, servisné náklady, cena „paliva“, jeho dostupnosť a rýchlosť čerpania aj cena samotného auta. To sú hlavné body, podľa ktorých porovnáva elektromobily a autá s konvenčným motorom uznávaný tvorca, populizátor elektromobility a nezávislý odborník Jan Staněk, ktorý vystupuje na YouTube pod prezývkou Electro Dad. Informuje tn.nova.cz.

„Ponechajme otázku ekológie stranou a pozrime sa na problematiku čisto z praktického hľadiska,“ hovorí na úvod svojho porovnania Jan Staněk.

Na trhu je široká ponuka áut so spaľovacími motormi a dnes už aj elektromobilov – obe kategórie majú svoje objektívne pre a proti:

Dynamika jazdy

V tejto oblasti naplnia oba varianty podľa zvoleného modelu individuálne požiadavky užívateľov.

Spaľovacie motory ponúkajú vo výkonnejších preplňovaných motorizáciách od určitých otáčok výrazný turbo záťah, elektrické autá prenášajú plný výkon motora na kolesá už od samého rozjazdu a preto je auto spravidla živšie.

„Ak ste si jazdu s elektromobilom vyskúšali, pravdepodobne súhlasíte, že z pohľadu dynamiky je jazda s ním veľmi zábavná. V oboch skupinách nájdeme však škálu od základných modelov s nízkym výkonom až po športové či superšportové varianty,“ podotýka Jan Staněk.

Beh a kultivovanosť motora

„Tu záleží veľa na subjektívnom pohľade. Spaľovacie motory dávajú konzervatívnemu vodičovi tradičný pocit z jazdy vďaka tomu, že „cítia motor“, teda jeho vibrácie a zvukový prejav. To vytvára dojem sily a mnohým vodičom to prirodzene imponuje,“ hovorí Electro Dad.

Motor elektromobilu naopak nevytvára vibrácie, čo oceňujú často tí, ktorí ho už mali možnosť vyskúšať na dlhších cestách.

„Zrýchľovanie je veľmi plynulé vďaka jednostupňovej redukčnej prevodovke. A pre mnohých majiteľov elektromobilov je silne návyková možnosť riadiť auto väčšinu času jedným, pravým „plynovým“ pedálom, kedy pri jeho povolení auto plynule brzdí a pritom rekuperuje – spätne získava pomocou brzdenia energiu do batérie,“ opisuje Staněk.

Servisné náklady

Zatiaľ čo doteraz to bolo skôr na remízu, toto hľadisko hrá jednoznačne v prospech elektromobilov.

„Ich motor je totiž oproti tradičným spaľovákom mnohonásobne jednoduchší. V zásade ho tvorí stator, rotor, batéria a spomínaná jednoduchá prevodovka. Vďaka tomu sa elektromobily ľahšie udržujú a tento fakt sa premieta aj do frekvencie aj finančných nákladov servisných prehliadok,“ vysvetľuje odborník.

Rozdiel si uvedomujú aj automobilky a niektoré z nich podľa toho nastavujú záručné podmienky – napríklad Tesla pravidelné servisné prehliadky vôbec nevyžaduje, len odporúča.

„Väčšina konvenčných výrobcov dnes predpisuje u elektromobilov prehliadky raz za dva roky alebo 30 000 km, pričom ich autá so spaľovacími motormi musia na výrazne pracnejšiu prehliadku obvykle každých 15 000 km,“ dopĺňa Jan Staněk.

Náklady na údržbu motora rastú pri spaľovacích vozidlách aj s ich vekom. Dá sa však namietnuť, že do nákladov elektromobilu treba počítať rádovo státisícové výdavky na výmenu batérie.

„Moderné batérie používané v elektromobiloch si po desiatich rokoch / 200 000 kilometroch udržujú pri správnej údržbe stále asi 80% plne využiteľnej kapacity baterky. Výmena batérie je tak obdobne nepravdepodobná ako potreba výmeny motora pri spaľovacom vozidle,“ prirovnáva popularizátor elektromobility, pričom dodáva ani jeden z variantov nemožno v rámci používania vozidla vylúčiť.

Cena „palivá“

Aj tu podľa Staňka aktuálne vedú elektromobily, napriek tomu, že cena elektriny v posledných mesiacoch a rokoch značne kolíše.

Najúspornejšie spaľovacie motory spotrebujú spravidla päť až šesť litrov podľa typu paliva na 100 kilometrov, čo je v prepočte na súčasnú cenu 180 až 225 korún.

„Najúspornejšie elektrické autá si naproti tomu vezmú z batérie okolo 15 kWh/100 km. Pri aktuálnej cene elektriny rýchlodobíjania dostupného na relatívne husto pokrytej diaľnici D1 za ceny od 10 do 14 Sk (40-60 centov)/kWh to robí 150 až 210 Sk (6-8 eur),“ porovnáva Jan Stane.

Výhoda elektromobilov sa výraznejšie prejaví u majiteľov, ktorí majú možnosť dobíjať doma alebo v práci. Najlepšie sú na tom obyvatelia rodinných domov, ktorí majú možnosť inštalovať alebo využívať wallbox (trojfázovú nabíjačku na elektromobil).

„Dobíjanie je síce oproti rýchlodobíjačkám rádovo pomalšie, ale je možné ho spustiť cez noc a náklady na prevádzku automobilu sú významne nižšie. V priemerných ročných nákladoch sa tak dostane majiteľ úsporného elektromobilu ľahko pod 100 korún (takmer 4 eura) na 100 km. A to už vôbec nehovorím o tých, ktorí majú inštalovanú fotovoltaiku, ‚palivo‘ si zhruba 3/4 roka vyrábajú sami a v zime môžu nabíjať v čase nízkych či záporných cien elektriny na spotovom trhu,“ dodáva Elecro Dad.

Dostupnosť „palivá“ a rýchlosť čerpania

Pokiaľ vezmeme do úvahy nutnosť dobíjania výhradne mimo domova, sú tu stále vo výhode majitelia automobilov so spaľovacími motormi.

Pre mnoho ľudí je tiež významným rozhodovacím faktorom rýchlosť doplnenia „paliva“.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie