Európska komisia udelila spoločnosti Google pokutu vo výške 2,95 miliardy eur za zneužívanie dominantného postavenia v oblasti online reklamy. Podľa Bruselu technologický gigant uprednostňoval vlastné produkty pri umiestňovaní reklám na úkor konkurencie, čím porušil pravidlá hospodárskej súťaže.
Vyšetrovanie ukázalo, že Google systematicky zvýhodňoval vlastnú reklamnú burzu AdX pred konkurenčnými platformami, kde sa reklamy nakupujú a predávajú v reálnom čase. To podľa Komisie viedlo k vyšším nákladom pre konkurenciu a nižším príjmom pre vydavateľov. Výsledkom mohli byť aj drahšie služby pre koncových používateľov. Brusel preto nariadil firme ukončiť tieto praktiky a zaplatiť takmer trojmiliardovú pokutu.
Google okamžite ohlásil, že sa proti verdiktu odvolá. „Komisia udelila neopodstatnenú pokutu a nariaďuje zmeny, ktoré uškodia tisíckam európskych firiem, pretože im sťažia zarábanie,“ vyhlásila Lee-Anne Mulholland, globálna šéfka regulačných záležitostí spoločnosti. Tvrdí, že ponúkanie vlastných služieb pre inzerentov a vydavateľov nie je nelegálne a možností na trhu je viac než kedykoľvek predtým.
Tretí prehrešok a prísnejší trest
Nie je to prvýkrát, čo Komisia zasiahla proti Google. V roku 2018 dostala firma rekordnú pokutu 4,34 miliardy eur za to, že prostredníctvom systému Android upevnila svoju dominanciu na trhu s mobilnými zariadeniami. Tentoraz Brusel zdôraznil, že ide už o trest za opakované porušenie pravidiel. „Podľa nášho zvyčajného postupu sme zvýšili pokutu, keďže Google tretíkrát porušil pravidlá hry,“ uviedla podpredsedníčka Komisie Teresa Ribera.
Dodala, že firma má 60 dní na predloženie návrhu, ako zmení svoje správanie. V opačnom prípade Komisia pripraví vlastné riešenie. „Zdá sa, že jediný účinný spôsob, ako ukončiť konflikt záujmov, je štrukturálna zmena – napríklad predaj časti reklamného biznisu,“ varovala Ribera.
Politické napätie v pozadí
Oznámenie pokuty prišlo krátko po tom, čo Brusel poprel špekulácie o odklade kvôli citlivým obchodným vzťahom s USA. Americký exprezident Donald Trump v minulosti často kritizoval európske pokuty pre americké technologické firmy a tvrdil, že výhrady zdieľajú aj samotní šéfovia veľkých spoločností.
Ako sa vás to týka ?
Keď sa vám na obrazovke objaví reklama, či už klasický banner v článku alebo nenápadný sponzorovaný príspevok na sociálnej sieti, v zákulisí prebehne rýchla dražba. V priebehu milisekúnd algoritmy vyhodnotia ponuky a určia, ktorá reklama sa vám nakoniec zobrazí. Ako píše aj Wall Street Journal, Google pri tomto nehral iba rolu účastníka, ale aj bol aj ten, kto určoval výsledok celého procesu. Podľa Európskej komisie dával jeho systém AdX vlastnej platforme prednosť pred konkurenciou. Výsledok bol, že menšie spoločnosti platili viac, aby sa k vám ich reklama vôbec dostala, a samotné médiá či vydavatelia z toho získavali menej. Tento skrytý mechanizmus sa navonok neukazoval, no dokázal ovplyvniť celé prostredie digitálnej reklamy a nepriamo zasiahnuť aj bežného človeka – napríklad tým, že ceny tovarov a služieb sa šplhali vyššie. Konkurencia napríklad musela zaplatiť viacej, aby sa im reklama vôbec zobrazovala, tieto vyššie náklady sa potom môžu presunúť aj na spotrebiteľa.