Európske automobilky pod tlakom. Čínske obmedzenia vývozu OHROZUJÚ VÝROBU, zásoby čipov sa rýchlo MÍŇAJÚ!

Zdroj: Canva, TASR
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Európsky automobilový priemysel čelí ďalšej vážnej skúške. Po nedávnych problémoch s kyberútokmi a prerušením výroby prichádza nová hrozba – nedostatok čipov a vzácnych surovín, ktoré sa dovážajú z Číny. Zásoby sa rýchlo míňajú a automobilky varujú, že ak sa situácia do niekoľkých týždňov nevyrieši, môže dôjsť k úplnému zastaveniu výroby.

Európske automobilky sú opäť v centre krízy, ktorú si do veľkej miery spôsobili samy – dlhodobou závislosťou od čínskeho trhu. Čína kontroluje približne 90 % svetovej ťažby vzácnych zemín, kľúčových pre výrobu elektromotorov, senzorov či brzdových systémov. Keď sa v lete 2025 rozhodla obmedziť vývozné licencie, spustila dominový efekt, ktorý teraz zasahuje celý automobilový reťazec – od výrobcov čipov až po montážne závody. Informuje o tom portál Autoviny.

Čína obmedzila export vzácnych prvkov

V lete sa Peking rozhodol výrazne obmedziť vývoz neodýnia, dysprózia a terbia – prvkov nevyhnutných pre moderné technológie. Tento krok okamžite spustil obavy o stabilitu dodávateľských reťazcov. Vzácne kovy sa používajú vo všetkom od elektromotorov až po bezpečnostné senzory vozidiel.

Situácia sa ešte viac vyostrila, keď v septembri holandská vláda prevzala kontrolu nad čínskym výrobcom čipov Nexperia a odvolala jeho generálneho riaditeľa Zhanga Xuezhenga. Dôvodom boli podozrenia, že spoločnosť plánovala zatvoriť svoje európske vývojové centrá a presunúť výrobu späť do Číny.

Zdroj: TASR

Podľa informácií agentúry Reuters Nexperia pripravovala prepustenie 40 % európskych zamestnancov a uzavretie výskumného centra v Mníchove. Tento krok vyvolal paniku medzi automobilkami v Európe, USA aj Japonsku – pretože čipy od Nexperie, hoci jednoduché, sú nevyhnutné pre riadenie elektronických systémov v moderných autách.

Priliali olej do ohňa

Rozhodnutie Holandska rozčúlilo čínsku vládu, ktorá reagovala zákazom vývozu hotových produktov spoločnosti Nexperia z Číny. Tento krok spustil reťazovú reakciu – výrobcovia po celom svete začali hlásiť oneskorené dodávky a nedostatok komponentov.

Volkswagen už oznámil dočasné obmedzenie výroby modelu Golf vo Wolfsburgu, pričom podobné opatrenia zvažujú aj ďalšie automobilky.

„Do dvoch mesiacov môžeme byť nútení zastaviť našu výrobu a s ňou celý automobilový priemysel,“ varoval viceprezident severoamerickej divízie Toyoty Ryan Grimm, ktorého citoval denník E.

Reťazová reakcia ohrozuje aj Slovensko

Podľa európskych zdrojov majú automobilky zásoby čipov len na niekoľko týždňov. Ak sa situácia nezlepší, výroba by sa mohla zastaviť už v priebehu dvoch mesiacov.

Zdroj: TASR

Najviac ohrozená je produkcia elektromobilov, no problémy sa nevyhnú ani vozidlám so spaľovacími motormi. Zníženie exportných licencií totiž zvyšuje ceny surovín a spôsobuje meškanie dodávok, čo môže mať vážne dôsledky aj pre subdodávateľov.

Slovensko, ako jeden z najväčších producentov automobilov na svete, stojí pred mimoriadne rizikovou situáciou. Ak sa kríza prehĺbi, môže to viesť k výpadku exportu a ohrozeniu desaťtisíc pracovných miest.

Najväčšia kríza za posledné desaťročie?

Európske automobilky odhadujú, že zásoby materiálov a čipov vystačia na 8 až 10 týždňov. Ak sa do tohto času nenájde riešenie, hrozí najväčšia priemyselná kríza v Európe za posledných desať rokov.

Európska únia preto zvažuje viacero scenárov – od diplomatických rokovaní s Pekingom až po otvorenie vlastných baní či spoluprácu s inými krajinami, ktoré by mohli zabezpečiť stabilné dodávky vzácnych surovín.

Zdroj: TASR
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Európska únia