Let Air India 171 sa 12. júna skončil tragicky krátko po štarte z Ahmedabádu, keď sa Boeing 787 Dreamliner zrútil priamo do budovy lekárskej fakulty. Zo 242 ľudí na palube prežil iba jeden cestujúci. Okrem obetí na palube si nehoda vyžiadala aj desiatky zranených na zemi. Celý svet sleduje vyšetrovanie, ktoré sa pokúša odhaliť príčiny tejto bezprecedentnej katastrofy.
Mary Schiavo, skúsená expertka na letecké nehody a bývalá kontrolórka amerického ministerstva dopravy, predložila odvážnu hypotézu. Podľa nej by mohla haváriu spôsobiť chyba v softvéri, ktorá poslala nesprávne signály motorom lietadla.
„Existuje niekoľko komponentov v Boeingu 787, ktoré závisia od počítačového kódu určujúceho, či je lietadlo vo vzduchu alebo na zemi,“ vysvetľuje Schiavo. „Ak dôjde k poruche, motory môžu automaticky znížiť ťah, hoci lietadlo letí.“
Tento jav bol podľa nej zaznamenaný už v roku 2019 pri lete All Nippon Airways (ANA) 787, ktorý zažil dvojitý výpadok motorov počas pristávania. Schiavo sa obáva, že podobný problém mohol stáť za nehodou Air India AI171. O jej hypotéze informoval britský denník Mirror.
Alternatívne vysvetlenia: Elektrický či hydraulický výpadok a aktivácia záložného systému
Ďalší expert, skúsený pilot a analytik Steve Schreiber, uviedol podľa Daily Mail inú možnú príčinu – významný elektrický alebo hydraulický problém, ktorý spôsobil výpadok oboch motorov. Podľa neho o tom svedčí aj nasadenie Ram Air Turbine (RAT) – malej vrtule, ktorá sa automaticky vysúva z podvozku lietadla ako záložný generátor pri strate hlavného zdroja energie.
„Aktivácia RAT naznačuje závažný výpadok elektrickej alebo hydraulickej energie na palube,“ dodal Schreiber.
Jediný preživší, Vishwash Ramesh, z nemocničného lôžka opísal dramatický moment nehody: „Po štarte, za päť až desať sekúnd, lietadlo akoby zostalo visieť vo vzduchu. Svetlá začali blikať – zelené a biele – a potom sme narazili do budovy.“
Vyšetrovanie pokračuje
Čierne skrinky – záznamy hlasu v kokpite a letových údajov – boli rýchlo nájdené a analyzované. Vyšetrovanie vedie indické Aircraft Accident Investigation Bureau (AAIB) a paralelne americká Národná rada pre bezpečnosť dopravy (NTSB) v súlade s medzinárodnými dohodami, keďže lietadlo bolo vyrobené v USA. Boeing a Federálna letecká správa (FAA) tiež poskytujú odbornú podporu. Predbežné závery očakávajú do mesiaca, ale konečná správa môže trvať až rok.
Joe Jacobsen, bývalý zamestnanec Boeingu a FAA, ktorý upozornil na bezpečnostné problémy 737 MAX, kritizuje zdĺhavé vyšetrovacie procesy: „Už do týždňa by mohli mať vyšetrovatelia 95 % informácií z čiernej skrinky. Ale ďalších 11 mesiacov sa zvyčajne stráca na politiku a zhadzovanie viny.“ Jacobsen varuje, že ak ide o systémovú chybu modelu 787, môže sa nebezpečenstvo prejaviť znovu pred tým, než budú problémy verejne vyriešené.
Ďalšie možné príčiny: Zrážka s vtákmi, údržba a pilotná chyba
Medzi ďalšie vyšetrovacie stopy patrí možný zásah vtákov. V oblasti Ahmedabádu zaznamenali za päť rokov 462 prípadov nárazov do lietadiel. Takéto nehody môžu spôsobiť katastrofálne poškodenie motorov, ak vtáky vletia do ich vrtúľ.
Ďalším faktorom je údržba – indický regulátor DGCA zistil opakované technické závady na letiskách Mumbai a Delhi, čo poukazuje na nedostatočné kontroly a opravy. Zároveň preveruje aj záznamy pilotov a ich zdravotné správy. Kapitán Sumeet Sabharwal mal viac ako 8 000 hodín letových skúseností, no nehoda nastala len chvíľu po vzlete, keď lietadlo nedokázalo vystúpať nad 190 metrov, čo vyvolalo otázky o správnom nastavení klapiek, ktoré sú kľúčové pre vztlak.
Pred haváriou Air India AI171 nebola smrteľná nehoda s Dreamlinerom. Napriek tomu bývalí zamestnanci Boeingu hovoria o nezodpovednej výrobnej praxi a nasadzovaní nekvalitných dielov, aby sa zabránilo oneskoreniam. Niektorí inžinieri uvádzali, že boli upozornení, aby o týchto problémoch mlčali. Air India po havárii zrušila niekoľko medzinárodných letov s lietadlami Boeing 787-8 Dreamliner. Niektoré lety boli odvolané z dôvodu „preventívnych kontrol“ techniky. DGCA zároveň upozornila na opakujúce sa chyby a nedostatky v údržbe lietadiel na hlavných indických letiskách a vyzvala na zvýšenie bezpečnostných štandardov.
Príčina havárie Air India AI171 zostáva zatiaľ nejasná, pričom sa kombinuje niekoľko teórií – od počítačovej chyby cez mechanické zlyhanie až po vonkajšie faktory ako vtáky alebo pilotná chyba. Analýza dát z čiernych skríň a výsledky medzinárodného vyšetrovania budú kľúčové pre pochopenie tejto tragédie a zabezpečenie bezpečnosti budúcich letov.