O cenách potravín v Spojených štátoch sa často hovorí ako o extrémne vysokých. Mnohí majú predstavu, že za bežný nákup v americkom supermarkete zaplatíte dvojnásobok oproti Európe. Český portál iDnes.cz sa preto rozhodol overiť, ako to vyzerá v praxi, a navštívil predajňu reťazca Lidl v newyorskej štvrti Brooklyn.
Výsledky ich porovnania sú prekvapivo zmierlivé – nie všetko je v Amerike drahšie.
Keď sa povie „americký obchod s potravinami“, väčšine ľudí sa ako prvé vybaví obrovský Walmart. No aj na tamojšom trhu si svoje miesto našli európske diskonty. Aldi má pobočky po celých Spojených štátoch a Lidl, ktorý vstúpil na trh len pred niekoľkými rokmi, sa postupne rozširuje najmä na východnom pobreží. Predajňa v Brooklyne, ktorú navštívil redaktor iDnes.cz, je typickou mestskou pobočkou – dvojposchodová, čistá, prehľadná, určená skôr na menšie nákupy než na veľké rodinné zásoby.
Mestský Lidl s európskou tvárou
Na dolnom poschodí sa nachádza menšia sekcia s pečivom a nápojmi, zameraná na rýchle občerstvenie. Sortiment pečiva je nápadne podobný tomu, ktorý poznáme z európskych Lidlov. Na rozdiel od bežného slovenského systému tu nákupné vozíky nevyžadujú mincu, čo je v Spojených štátoch bežné. Samozrejme, nechýbajú ani ručné košíky. Letáky sú síce k dispozícii, no v oveľa jednoduchšom prevedení, než sme zvyknutí u nás.
V štáte New York sa na nespracované potraviny neuplatňuje predajná daň, takže uvedené ceny sú konečné. Pri prepočte kurzom 1 česká koruna = 0,041 eura vychádzajú výsledky nasledovne. Ovocie a zelenina sú len mierne drahšie ako na Slovensku. Napríklad čučoriedky v polkilovom balení vychádzali približne na 7,90 eura za kilogram. Jablká stáli od 2,90 eura za kilogram, zemiaky približne 1,85 eura a paradajky podľa druhu od 2,50 do 3,70 eura za kilo. Cherry paradajky boli výrazne drahšie – zhruba 6,10 eura za kilogram. Cibuľa sa cenovo príliš nelíšila od našich pomerov.
Mäso a mliečne výrobky: rozdiely sú citeľné
Najväčšie rozdiely sa ukázali pri mäse. Hovädzie mäso stálo v prepočte približne 16,80 eura za kilogram, čo je citeľne viac než v slovenských supermarketoch. Kuracie prsia sa pohybovali v rozmedzí od 5 do 8,50 eura za kilogram v závislosti od úpravy, kuracie krídla v akcii vychádzali na 3,70 eura a celé kurča na necelé tri eurá za kilogram. Väčšina balení je pritom väčších než v Európe – často aj dvojkilové, čo znižuje jednotkovú cenu.
Pri mliečnych výrobkoch je obraz zmiešaný. Maslo v akcii stálo približne 1,76 eura za 250 gramov, bežná cena sa pohybovala okolo 2,46 eura. Jogurty značky Activia, známe aj zo slovenských pultov, vyšli v balení štyroch kusov na približne 2,70 eura, teda asi 0,67 eura za jeden. Vlastné značky Lidlu boli podstatne lacnejšie – väčšie balenie vyšlo na menej ako 0,50 eura za kus. Zakysaná smotana sa predávala za približne 0,90 eura za 250 gramov, teda podobne ako u nás. Najpríjemnejším prekvapením bolo mlieko. V USA sa bežne predáva v galónoch, čo je 3,8 litra, a galón stál len 2,55 eura. Liter čerstvého mlieka tak vychádzal približne na 0,67 eura, čo je dokonca lacnejšie než na Slovensku.
Vajcia a trvanlivé produkty
Ceny vajec sa po minuloročnom prudkom zdražení spôsobenom epidémiou vtáčej chrípky stabilizovali. Bio vajcia v balení po 12 kusoch stáli približne 4,50 eura, osemnásť vajec z voľného výbehu vyšlo na 4,90 eura. Bežné veľké vajcia boli prekvapivo lacné – dvanásť kusov sa predávalo za zhruba 2,30 eura.
Aj medzi trvanlivými potravinami sa našli zaujímavé rozdiely. Nutella v menšom balení stála okolo 4,55 eura, rodinné balenie cereálií vyšlo približne rovnako. Privátna značka údenín Dulano, ktorú poznáme aj z európskych Lidlov, mala v USA takmer identický sortiment. Párky sa predávali približne za 8,90 eura za kilogram, prémiová šunka okolo 12,30 eura. Strúhaný syr vychádzal na 7,50 eura za kilogram, plátkový syr na podobnú sumu.
Zmrzliny, čokolády aj ďalší mrazený sortiment niesli známe európske značky ako Gelatelli či Fin Carré. Ceny boli prakticky rovnaké ako v slovenských predajniach. Mrazené výrobky však v americkom Lidli zaberali väčšiu časť predajne – v USA je tento segment mimoriadne populárny.
Nájdete tam aj známe značky spotrebného tovaru
V predajni nechýbal ani spotrebný tovar. Náradie značky Parkside, známe aj slovenským zákazníkom, sa v USA predáva pod rovnakým menom a za porovnateľné ceny. Celkovo možno povedať, že Lidl patrí v Spojených štátoch medzi lacnejšie obchodné reťazce, hoci v niektorých regiónoch existujú ešte agresívnejší diskontní konkurenti.
Z porovnania iDnes.cz vyplýva, že predstava o „extrémne drahej Amerike“ je len čiastočne pravdivá. Niektoré druhy potravín, najmä mäso a čerstvé ovocie mimo sezóny, sú naozaj drahšie. Iné, ako mlieko, vajcia či základné trvanlivé potraviny, sú naopak lacnejšie alebo úplne porovnateľné s európskymi cenami. V konečnom dôsledku teda záleží na tom, čo kupujete. V USA sa, rovnako ako u nás, dá nakúpiť draho aj lacno – len treba vedieť, kam ísť.