Vyšetrovatelia evidujú stovky trestných oznámení v súvislosti s úpadkom nitrianskej cestovnej kancelárie Happy Travel. Polícia stále preveruje podozrenie zo spáchania trestného činu podvodu, konkrétne obvinenia zatiaľ voči nikomu nevzniesla.
Cestovná kancelária Happy Travel oficiálne vyhlásila úpadok začiatkom júla. Správa o krachu šokovala klientov, keďže spoločnosť pokračovala v predaji zájazdov až do poslednej chvíle.
Nečakaná kríza cestovky
Riaditeľ skrachovanej cestovnej kancelárie Happy Travel Roman Berkes, ktorý ešte donedávna zastával aj post prezidenta Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA), sa 1. júla ocitol v nečakanej kríze. V ten deň jeho spoločnosť oficiálne vyhlásila úpadok, čo zároveň znamenalo aj jeho odchod z čela spomínanej asociácie.
Správa o krachu Happy Travel vyvolala rozsiahle ohlasy po celom Slovensku. Berkes priznal, že situácia bola mimoriadne náročná. Počas svojej kariéry síce čelil viacerým krízovým scenárom – od politických nepokojov cez teroristické útoky až po iné nepredvídané udalosti – no tentoraz sa mu ani napriek úsiliu nepodarilo zabrániť najhoršiemu.
Ešte dva dni pred oficiálnym vyhlásením úpadku veril, že rokovania s obchodnými partnermi a prípadná finančná injekcia by mohli cestovnú kanceláriu zachrániť. Nádej sa však nenaplnila.
Stovky trestných oznámení
Cestovka bola poistená u poisťovne Generali, pričom poistná suma presahovala 2,8 milióna eur. Na výklade kancelárie na pešej zóne v Nitre je stále oznam o platnom poistení a kontakt na poisťovňu. Zariadenie vo vnútri je popresúvané a kancelária zostáva zatvorená.
Informovali sme, že polícia v Nitre prijala stovky trestných oznámení od klientov. Počet poškodených narastá a celková výška škody zatiaľ nie je známa. Vyšetrovanie pokračuje a na konkrétnu osobu ešte nebolo vznesené obvinenie.
„Na polícii evidujeme približne 480 podaní, pričom stále prichádzajú ďalšie,“ uviedol námestník krajského prokurátora v Nitre Jaroslav Maček.
Na vybavenie vyšetrovateľovi prešlo zatiaľ sedem oznámení. Polícia zároveň vyzýva poškodených, aby k trestným oznámeniam prikladali zmluvy a potvrdenia o zaplatení zájazdov, píše portál MY Nitra.
Nahlasovanie poistných udalostí pribúda
Poškodení sa na poisťovňu neustále obracajú a portál Topky zisťoval, aká je v súčasnosti situácia s refundáciou klientov, prípadne, akú sumu majú vyplatiť.
„V prípade úpadku cestovnej kancelárie HappyTravel prebieha stále nahlasovanie poistných udalostí zo strany dotknutých klientov. Preto aktuálne nie je možné povedať presné čísla ani celkovú výšku vzniknutých škôd. S vyplácaním poistných plnení môžeme začať ihneď po nahlásení všetkých poistných udalostí od poškodených,“ ozrejmila špecialistka externej komunikácie, Catherine Černochová.
Hoci sú letné prázdniny, ktoré je dominujúcim obdobím pre dovolenky, niektorí cestujúci si pobyty napríklad v exotike vyberajú mimo hlavnú sezónu. Cestovné kancelárie však už teraz začínajú s ponukou first minute pobytov, avšak po skúsenostiach s úpadkom spoločnosti sú obozretnejší.
„First minute dovolenkárom odporúčame, aby pri kúpe letnej dovolenky venovali pozornosť najmä aj tomu, či má cestovná kancelária uzatvorené poistenie insolventnosti. Zároveň je dôležité, aby si cestujúci pred podpisom dôkladne prečítali zmluvu, skontrolovali, kde sídli cestovná kancelária a neváhali si prečítať aj recenzie od predchádzajúcich klientov,“ odporúča Černochová.
Krátko po krachu Happy Travel sa objavili prekvapivé informácie, Berkes mal stáť za novým podnikateľským projektom, ktorý sa, paradoxne, opäť zameriava na ponuku zájazdov.