Zlievareň hliníkových odliatkov Aluprogress Slovakia, ktorá dodávala diely pre automobilky, po rokoch strát a rastúcich dlhov končí v konkurze. Podobný osud postihol aj českú materskú spoločnosť a ďalšie Petrovičove firmy. Čo sa stalo s firmou, ktorá kedysi zamestnávala desiatky ľudí, a prečo sa celý projekt postupne zosypal?
Zlievareň zo Slovenskej Ľupče padá na kolená
Firma Aluprogress Slovakia, pôsobiaca v Slovenskej Ľupči, sa špecializovala na výrobu hliníkových odliatkov pre automobilový priemysel. Hoci jej tržby za posledné roky rástli, z necelého pol milióna eur v roku 2019 až na takmer 3,7 milióna eur v roku 2023, každoročne končila v strate. Celková strata za posledných päť rokov dosiahla takmer 4 milióny eur. Dlhy voči štátu a poisťovniam presahujú 300-tisíc eur. Informuje o tom Denník N.
Firma kedysi zamestnávala 40 ľudí, dnes je na jej výplatnej listine už len jeden človek. Zhoršujúca sa finančná situácia zasiahla aj českú matku, spoločnosť Aluprogress zo Strakoníc, ktorá začiatkom roka vstúpila do reorganizácie. V hre je záchrana, no aj v Česku sa hľadá nový investor, aby podnik nepadol úplne.
Za slovenským aj českým Aluprogressom stojí Branislav Petro, kedysi považovaný za lídra v recyklácii hliníka. Dnes jeho podnikateľské impérium balansuje na hrane. Petrova firma Confal, ktorá je majoritným vlastníkom Aluprogressu, je v procese súdneho oddlženia a jej reštrukturalizačný plán je podľa Petrova „ohrozený.“
„Confal a jeho reštrukturalizačný plán je ohrozený,“ uviedol pre Forbes začiatkom apríla majiteľ Branislav Petro a dodal, že firma viedla rokovania o príchode investora.
Alcast skončil, Confal bojuje o prežitie
Ďalší z Petrovičových projektov, Alcast, už svoju púť ukončil. Firma vyrábajúca výrobky z hliníkových zliatin pre automobilový priemysel skončila minulý rok v konkurze, pričom všetci zamestnanci prišli o prácu. Alcast dlhuje štátu na odvodoch a daniach viac ako 160-tisíc eur.
Slovenský priemysel čelí problémom
Príbeh Aluprogressu Slovakia ukazuje, že ani rast tržieb nemusí zachrániť firmy, ktoré dlhodobo hospodária so stratou. Hliníkové odliatky pre automobilky mali byť zlatou baňou, no realita bola iná – zadlžené firmy padajú jedna za druhou a stovky zamestnancov zostávajú bez práce.