Hrozba amerického prezidenta, ktorý plánuje zaviesť 92-percentné clá zamerané na veľkých výrobcov stavia do ohňa aj rodinné firmy. Krajina, ktorá preslávila výrobu cestovín, chce zatlačiť na Donalda Trumpa, aby prehodnotil svoje kroky.
Americký prezident Donald Trump svojím krokom môže rozdúchať špagetovú vojnu s Talianskom. Ako informuje The Guardian, hlava USA zvažuje uvaliť 92-percentné clo na cestovinové výrobky.
Osudový úder pod pás
Takéto opatrenie by pre niektorých výrobcov mohlo predstavovať osudový úder pod pás. Taliansko sa ale snaží proti tejto hrozbe zabojovať a vyvinúť tlak na Washington, aby zmenil svoj postoj.
„Je to naozaj škoda,“ tvrdí Antonio Rumma z talianskej rodinnej spoločnosti Pasta Rummo založenej už v roku 1846. Podľa neho dopyt po prémiových cestovinách v Spojených štátoch rastie.
„Naša značka v posledných šiestich rokoch rástla obzvlášť rýchlo, čo nás prekvapilo, ale zároveň sme na to veľmi hrdí,“ hovorí. Krok Donalda Trumpa by podľa neho mohol pozitívny trend zastaviť.
Trump v auguste súhlasil so znížením ciel na dovoz tovaru z EÚ na jednotnú sadzbu 15 percent, čo bola pre európskych výrobcov pozitívna správa. Teraz však Washington pohrozil, že uvalí ďalších 92 percent na niektorých z najstarších výrobcov cestovín v krajine, čo talianske médiá označili za Trumpovu vojnu proti cestovinám.
Najväčší exportéri do USA
Dodatočné clá, ktoré by mali nadobudnúť účinnosť v januári, sú výsledkom vyšetrovania amerického ministerstva obchodu týkajúceho sa dumpingových praktík, keď zahraničné firmy vyvážajú tovar za nižšie ceny ako na domácom trhu, aby získali výhodu nad miestnymi konkurentmi.
Rezort sa mal v pláne zamerať na talianskych výrobcov La Molisana a Garofalo, ktorí patria medzi najväčších exportérov do USA. Zvýšené clo sa rozšírilo aj na ďalších jedenásť popredných talianskych značiek cestovín vrátane rodinnej značky Barilla a Pasta Rummo.
Giuseppe Ferro, generálny riaditeľ spoločnosti La Molisana, ktorá vyrába cestoviny od roku 1912, prezradil talianskym médiám, že obvinenia z dumpingu sú nedôvodné. Dúfa, že Trumpova vláda zmení názor, inak nebude firma schopná fungovať.
Ferro predpokladá, že clá majú talianskych výrobcov povzbudiť k zakladaniu tovární v Spojených štátoch. „V Gragnane sme od roku 1789 a nikam sa nesťahujeme,“ ozrejmil marketingový riaditeľ spoločnosti Garofalo Emidio Mansi.
Podľa Rumma sa ich cestoviny v USA predávajú za približne 4 doláre (3,40 eura), cena by sa v prípade dodatočných ciel mohla zdvojnásobiť.
Rozšírenie napodobnenín
Talianska vláda a tiež Európska komisia vyvíjajú teraz tlak na Washington, aby svoj chystaný krok prehodnotil. Podľa talianskeho ministra poľnohospodárstva Franceska Lollobrigidu sú cielené vývozy na cestoviny prehnané. „Nevidíme ani ich potrebu, ani opodstatnenie,“ povedal.
Podľa prezidenta najväčšieho talianskeho združenia poľnohospodárov predstavujú clá pre talianske cestoviny smrteľný úder. „Je to veľmi škodlivé a nikto si nepredstavoval, že by k takejto situácii vôbec mohlo dôjsť, najmä po tom, čo Európa dosiahla dohodu o 15 percentách,“ poznamenal Ettore Prandini, šéf združenia Coldiretti.
Upozornil aj na rozšírený problém s produktmi, ktoré napodobňujú známe talianske značky. Podľa neho sú imitácie talianskych produktov v USA veľmi rozšírené a škodlivé pre celkový obraz talianskej produkcie.
„Trh s napodobeninami talianskych produktov má celosvetovo hodnotu približne 120 miliárd eur, z toho 40 miliárd eur sa vyrába v USA. To má dôsledky na celý taliansky potravinársky priemysel,“ uzavrel Prandini.