Prezident USA Donald Trump neustále mení svoje rozhodnutia o colnej politike. Naposledy znížil colnú sadzbu pre väčšinu krajín na desať percent na 90 dní. To sa však netýka Číny; clá na dovoz z tejto ázijskej veľmoci sú teraz 145-percentné. V rámci odvety Peking oznámil zvýšenie recipročných ciel na 125 percent.
V dôsledku toho sa väčšina obchodu medzi oboma krajinami prakticky zastavila, uvádza portál e15.cz. Ktoré americké spoločnosti alebo spoločnosti, pre ktoré je americký trh kľúčový, sú závislé od „továrne sveta“, ako sa Čína prezýva? Ktorý technologický gigant si z nej urobil svoj montážny závod? A kto sa nezaobíde bez čínskych krajčírok?
Apple sa spolieha na ázijské montážne závody
Väčšina iPhonov a inej elektroniky sa montuje v Číne prostredníctvom taiwanského dodávateľa Foxconn, pripomína CNN. Technologický gigant sa vo veľkej miere spolieha aj na výrobu v Indii, Japonsku, Južnej Kórei, na Taiwane a vo Vietname. Spojené štáty oznámili výnimky z recipročných ciel vzťahujúcich sa na smartfóny a čipy. Americký prezident Donald Trump však vyhlásil, že oznámi nové clá zamerané na polovodiče a elektroniku, takže nie je isté, či sa Apple clám skutočne vyhne.
Trump dúfa, že jeho politika prinúti technologickú spoločnosť vyrábať iPhony v Spojených štátoch, hoci vo februári oznámila, že v najbližších štyroch rokoch investuje v USA pol bilióna dolárov, a to aj do továrne na servery umelej inteligencie v Texase. Aj napriek tomu je presun výroby nepravdepodobný, a to z dôvodu nákladov a zložitého dodávateľského reťazca, ktorý Apple začal budovať v Číne v 90. rokoch. Ak by Trump oznámil nové clá, hrozilo by, že cena iPhonov výrazne vzrastie. Smartfón čínskej výroby sa v súčasnosti v Spojených štátoch predáva za 600 až 1 000 dolárov. Ak sa výroba presunie do USA, cena by sa mohla vyšplhať až na 3 500 dolárov.
Walmart stavia na lacnom dovoze
Veľká časť tovaru predávaného v najväčšom maloobchodnom reťazci na svete pochádza z Číny, podľa analytikov najmenej 20 %. Walmart v reakcii na Trumpovu politiku stiahol svoj finančný výhľad a uviedol, že voči clám „nie je imúnny“. Spoločnosť tiež uviedla, že si nie je istá svojím prevádzkovým ziskom za prvý štvrťrok tohto roka, pretože si chce „zachovať flexibilitu, aby mohla v prípade potreby investovať do zníženia cien“. Vyhlásenie spoločnosti prišlo tesne predtým, ako Trump ďalej zvýšil clá na tovar z Číny a dočasne znížil clá na dovoz z iných krajín na 10 %. Analytici tvrdia, že vplyv Trumpových colných machinácií sa pravdepodobne prejaví vo výsledkoch za druhý alebo tretí štvrťrok.
Walmart medzitým vytvára nárazníky proti clám a rozvíja alternatívne zdroje príjmov, napríklad prostredníctvom reklamnej platformy Walmart Connect, svojho členského programu Walmart+ a ďalšieho predaja elektronického tovaru tretích strán. Walmart, ktorého stratégiou je ponúkať čo najlacnejší tovar, sa tiež snaží vyvíjať tlak na čínskych dodávateľov, aby znížili ceny, ale naráža na odpor Pekingu. Amazon je podobne ohrozený ako Walmart. Je to preto, že veľká časť tovaru, ktorý tento internetový predajca ponúka, pochádza z Číny – od elektroniky až po domáce potreby.
Nike potrebuje ázijský textil
Výrobca športového oblečenia a obuvi je závislý od lacnej pracovnej sily v Číne a iných ázijských krajinách. Nike vyrába 28 % svojho tovaru vo Vietname, 16 % v Číne a 15 % v Kambodži, uvádza sa v správe americkej Komisie pre cenné papiere a burzy (SEC). Trumpove clá však povedú k zvýšeniu cien odevov a textilu nielen pre spoločnosť Nike, ale aj pre značky ako The Gap, Abercrombie & Fitch, Macy’s a Lululemon. Akcie týchto spoločností po oznámení ciel prudko klesli, rovnako ako cenné papiere luxusnejších výrobcov oblečenia Ralph Lauren, Coach a Kate Spade.
Čínski dodávatelia sa medzitým uchýlili k zaujímavej stratégii a začali sa vysmievať americkým clám na TikTok. Používatelia sociálnych médií čelia záplave príspevkov od čínskych influencerov, ktorí vyzývajú Američanov, aby obišli Trumpove clá nákupom tovaru priamo z čínskych tovární. Cieľom videí, väčšinou nakrútených priamo v továrňach, ktoré údajne dodávajú tovar popredným americkým značkám od Lululemon po Nike, je „odhaliť“, ako sa drvivá väčšina spotrebného tovaru vyrába v druhej najväčšej ekonomike sveta za zlomok ceny. Mnohé z nich uvádzajú webové adresy a kontaktné údaje, aby si ich stúpenci mohli objednať tovar priamo od týchto dodávateľov.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)