Spotrebiteľská organizácia dTest sa opätovne zapojila do testu 31 zimných pneumatík s rozmermi 225/40 R18 a zistila, že tretina z nich môže byť pre vodičov skôr rizikom než istotou. Najviac problémov spôsobovali lacné modely z východoázijskej produkcie, ktoré zlyhávali najmä na mokrej vozovke. Uviedla to Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.
Test hodnotil jazdné vlastnosti na suchom, mokrom, zasneženom aj zľadovatenom povrchu, ďalej spotrebu paliva, hlučnosť, odolnosť a vplyv na životné prostredie. Celkovú dobrú známku si odniesla len necelá pätina výrobkov. Až deväť modelov prepadlo s hodnotením „nedostatočne“ – predovšetkým pre zlú ovládateľnosť pri jazde v daždi. „Pneumatiky, ktoré nezaistia bezpečnú jazdu v bežných zimných podmienkach, nemajú na trhu čo robiť,“ upozornila Hoffmannová.
Mokrá vozovka ako najväčší problém
Jazda na mokrom povrchu bola podľa šéfredaktorky tradične najväčším „sitom“. Niektoré lacné modely mali také zlé výsledky, že vo vozidle vybavenom týmito pneumatikami na klzkom povrchu prakticky neposlúchal volant. Informuje TASR.
Pneumatiky Evergreen EW66, Goodride SW608, Tomket Snowroad Pro 3 a Star Performer Stratos UHP sa nedarilo natoľko, že za jazdu na mokrej vozovke nezískali ani jeden percentuálny bod. Pri skúške zastavenia z rýchlosti 80 km/h mali najhoršie kusy o desať metrov dlhšiu brzdnú dráhu ako najlepšie testované pneumatiky – čo môže v praxi znamenať rozdiel medzi včasným zastavením a nárazom.
Rozdiely aj na snehu a suchu
Ani jazda na suchu nebola pre všetky modely samozrejmosťou. Pri niektorých pneumatikách sa objavovala oneskorená reakcia na volant alebo pretáčavé šmyky pri rýchlejších zmenách smeru. Výrazné rozdiely sa ukázali aj na snehu – zatiaľ čo niektoré modely uspeli veľmi dobre, iné nedokázali udržať vozidlo v priamom smere ani pri nízkej rýchlosti.
„Dočkali sme sa aj nemalých prekvapení. Na snehu totiž zvyšok poľa jednoznačne pokorili Syron Everest 2, ktoré ako jediné získali veľmi dobrú známku. V porovnaní s jazdami na suchej a mokrej vozovke, ktoré boli v ich podaní pre vodičov naozajstným utrpením, ide o pozoruhodný kontrast. Okrem výbornej ovládateľnosti sa blysli aj najkratším brzdením,“ priblížila Hoffmannová.
Lacné modely stále rizikom
Test zimných pneumatík podľa Hoffmannovej opäť potvrdil, že bezpečnosť a kvalita nie sú samozrejmosť. „Kým známe značky v náročných skúškach v podstate obstáli, lacnejšie modely strácali priľnavosť a zlyhávali pri krízových manévroch,“ uzavrela.
Organizácia dTest pôsobí na trhu od roku 1992 a je najväčšou českou spotrebiteľskou organizáciou. Ide o neziskové združenie, ktoré vydáva spotrebiteľský časopis dTest – dostupný na českom aj slovenskom trhu.


