Na STK každý rok? Návrh je už na SPADNUTIE a bude stáť motoristov STVOKY eur. Vieme, koho sa to bude týkať

auto, STK
Zdroj: Canva
Reklama

Máte staršie auto? pripravte si peňaženku. Nielen na servis, ale aj na novú byrokratickú povinnosť. Európska komisia prichádza s návrhom, ktorý môže poriadne ovplyvniť každodenný život motoristov.

Ak máte auto staršie ako desať rokov, namiesto doterajšej povinnosti chodiť na STK raz za dva roky, čaká vás návšteva každý rok. Zmena sa má týkať nielen osobných, ale aj dodávkových vozidiel.

Kontrolám sa po novom nevyhnú ani elektromobily či moderné autá s pokročilými asistenčnými systémami. Európska komisia tvrdí, že sprísnenie pravidiel má priniesť bezpečnejšie cesty, menej znečistenia a jednoduchšiu správu dokladov. Do praxe sa má totiž zaviesť aj digitálne osvedčenie o registrácii vozidla, čo by malo uľahčiť kontrolu pri presune do inej krajiny EÚ.

Podľa odhadov Bruselu by mohli nové pravidlá medzi rokmi 2026 a 2050:

  • zachrániť približne 7 000 ľudských životov,
  • zabrániť 65 000 vážnym zraneniam,
  • znížiť podiel nehôd spôsobených technickými chybami vozidiel.

Koľko to bude stáť motoristov?

Najväčšia rana čaká peňaženky vodičov. Na Slovensku je priemerný vek áut až 14,7 roka, čo znamená, že povinnosť každoročnej STK by zasiahla obrovskú časť majiteľov. Podľa Asociácie priemyselných zväzov a dopravy by išlo o približne 800-tisíc automobilov.

Ako píše pravda.sk, pri súčasných cenách to predstavuje dodatočné výdavky rádovo v desiatkach miliónov eur ročne. Navyše, cena samotnej kontroly sa môže výrazne zvýšiť. Dôvodom sú nové technológie na meranie emisií či hluku, ktoré budú musieť stanice nakúpiť. Ak dnes vodič zaplatí za STK priemerne 85 eur, v budúcnosti to môže byť až 170 eur. Pre porovnanie: v Nemecku už teraz stojí technická kontrola približne 150 eur a po zmenách môže atakovať hranicu 300 eur.

Odborníci sa nevedia zhodnúť

Kým Európska komisia argumentuje vyššou bezpečnosťou, slovenské ministerstvo dopravy či zamestnávateľské zväzy majú k návrhu výhrady. Tvrdia, že väčšina nehôd nie je spôsobená technickým stavom vozidla – na Slovensku ide o menej než 1 % prípadov. V roku 2024 bolo napríklad evidovaných len 17 nehôd, kde bola na vine porucha auta.

Opačný názor zastáva Národná asociácia STK či Asociácia zamestnávateľských zväzov. Podľa nich staršie autá predstavujú vyššie riziko a ročný interval kontrol je opodstatnený.

Celá téma je momentálne v rukách Európskeho parlamentu, ktorý má o návrhu rokovať už na jeseň 2025. Ak sa schváli, Slovensko bude musieť prispôsobiť svoje zákony a motoristi sa budú musieť pripraviť na novú realitu, v ktorej sa technická kontrola stane každoročnou rutinou.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis