Kúpiť si v hoteli, alebo reštaurácii nealko bude zdá sa luxus. Dane za nápoje s cukrom vystrelili ich ceny, plus sa často priráta aj 15 centov za obal, ktorý málokto vráti, ak pije niekde mimo domova a chytá sa ďalšie cenové znevýhodnenie nealka.
Už začiatok roka priniesol na Slovensko novú daň na sladené nápoje. Hoci oficiálne má pomôcť štátnemu rozpočtu a podporiť zdravší životný štýl, v praxi znamená citeľný nárast cien. Údaje Inštitútu finančnej politiky ukazujú, že spotreba tradičných sladených nápojov klesla približne o 12 %, sirupov dokonca o 15 %. Zákazníci čoraz častejšie siahajú po menších baleniach, aby pocítili menší zásah do peňaženky.
Niektoré segmenty trhu však naopak rastú. Energetické nápoje zaznamenali medziročný nárast o 7 %. Aj keď nové daňové zaťaženie bolo už od januára viditeľné, v priebehu pol roka ceny rástli ďalej. V júni boli tradičné sladené nápoje o 46 % drahšie než v decembri 2024.
Daňové nožnice sa zatvárajú
Nápojový priemysel sa ocitol pod tlakom dvojitej záťaže. Okrem vysokej dane na sladené nápoje prišlo aj zvýšenie DPH v hoteloch a reštauráciách z 10 % na 19 %. Podľa Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd ide o jednu z najvyšších sadzieb v Európe. „Nealkoholické nápoje sú už dnes v reštauráciách často drahšie ako alkohol, čo nevysiela z pohľadu podpory verejného zdravia dobrý signál spotrebiteľom,” upozorňuje výkonná riaditeľka AVNM Lucia Morvai na sita.sk.
Výrobcovia tvrdia, že trh sa zmenil:
- viac ľudí si kupuje lacnejšie alternatívy
- spotrebitelia siahajú po menších objemoch
- pribúdajú nákupy v zahraničí
- reštaurácie zápasia s udržaním zákazníkov
- segment energetických nápojov rastie napriek vyšším cenám
Hrozba pre gastro a peňaženky
Predaj nealkoholických nápojov tvorí približne štvrtinu tržieb slovenských gastro prevádzok. Ak by ceny rástli aj v nasledujúcich rokoch – napríklad zvýšením DPH alebo sadzieb spotrebných daní. Hrozí podľa výrobcov prudký pokles dopytu. Ten by mohol priniesť nielen straty v sektore výroby a distribúcie, ale aj výpadky daňových príjmov pre štát.
Okolitým krajinám by sa tak otvorili dvere k získaniu slovenských zákazníkov, ktorí by za hranice cestovali po lacnejšie nápoje. V praxi by to znamenalo, že aj obyčajná fľaša malinovky či ochutenej minerálky by sa pre časť ľudí mohla stať malým luxusom.