NEALKO novým luxusom. Na ďalšie zdražovanie DOPLATIA zákazníci aj GASTRO prevádzky

Zdroj: Canva
Reklama

Kúpiť si v hoteli, alebo reštaurácii nealko bude zdá sa luxus. Dane za nápoje s cukrom vystrelili ich ceny, plus sa často priráta aj 15 centov za obal, ktorý málokto vráti, ak pije niekde mimo domova a chytá sa ďalšie cenové znevýhodnenie nealka. 

Už začiatok roka priniesol na Slovensko novú daň na sladené nápoje. Hoci oficiálne má pomôcť štátnemu rozpočtu a podporiť zdravší životný štýl, v praxi znamená citeľný nárast cien. Údaje Inštitútu finančnej politiky ukazujú, že spotreba tradičných sladených nápojov klesla približne o 12 %, sirupov dokonca o 15 %. Zákazníci čoraz častejšie siahajú po menších baleniach, aby pocítili menší zásah do peňaženky.

Niektoré segmenty trhu však naopak rastú. Energetické nápoje zaznamenali medziročný nárast o 7 %. Aj keď nové daňové zaťaženie bolo už od januára viditeľné, v priebehu pol roka ceny rástli ďalej. V júni boli tradičné sladené nápoje o 46 % drahšie než v decembri 2024.

Daňové nožnice sa zatvárajú

Nápojový priemysel sa ocitol pod tlakom dvojitej záťaže. Okrem vysokej dane na sladené nápoje prišlo aj zvýšenie DPH v hoteloch a reštauráciách z 10 % na 19 %. Podľa Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd ide o jednu z najvyšších sadzieb v Európe. „Nealkoholické nápoje sú už dnes v reštauráciách často drahšie ako alkohol, čo nevysiela z pohľadu podpory verejného zdravia dobrý signál spotrebiteľom,” upozorňuje výkonná riaditeľka AVNM Lucia Morvai na sita.sk.

Výrobcovia tvrdia, že trh sa zmenil:

  • viac ľudí si kupuje lacnejšie alternatívy
  • spotrebitelia siahajú po menších objemoch
  • pribúdajú nákupy v zahraničí
  • reštaurácie zápasia s udržaním zákazníkov
  • segment energetických nápojov rastie napriek vyšším cenám

Hrozba pre gastro a peňaženky

Predaj nealkoholických nápojov tvorí približne štvrtinu tržieb slovenských gastro prevádzok. Ak by ceny rástli aj v nasledujúcich rokoch – napríklad zvýšením DPH alebo sadzieb spotrebných daní. Hrozí podľa výrobcov prudký pokles dopytu. Ten by mohol priniesť nielen straty v sektore výroby a distribúcie, ale aj výpadky daňových príjmov pre štát.

Okolitým krajinám by sa tak otvorili dvere k získaniu slovenských zákazníkov, ktorí by za hranice cestovali po lacnejšie nápoje. V praxi by to znamenalo, že aj obyčajná fľaša malinovky či ochutenej minerálky by sa pre časť ľudí mohla stať malým luxusom.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis