Nedávny výskum amerického Inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS) poukázal na narastajúce obavy týkajúce sa dopadov nehôd s chodcami, do ktorých sú zapojené vyššie vozidlá, ako sú SUV a pick-upy. Podľa štúdie tieto vozidlá predstavujú väčšie riziko vážnych zranení pri zrážkach.
Výskum analyzoval údaje 202 nehôd s chodcami a preukázal jasnú spojitosť medzi výškou vozidla a závažnosťou poranení. Zvýšenie rýchlosti vozidiel logicky zvyšuje riziko pre chodcov, no IIHS zistil, že nebezpečenstvo prudko narastá, ak má vozidlo vyššiu prednú časť.
Prezident IIHS, David Harkey, upozorňuje: „Aj mierne zvýšenie rýchlosti nárazu môže značne zvýšiť riziko pre chodcov. Obľúbenosť veľkých SUV a pick-upov v USA tento problém ešte zhoršuje.“ IIHS prezentuje pôsobivé štatistiky: keď sa rýchlosť zvýši z 25 na 55 kilometrov za hodinu, pravdepodobnosť vážneho zranenia stúpne z 9 % na 52 %. U vyšších vozidiel, napríklad stredne veľkých pick-upov, toto riziko rastie z 11 % na znepokojujúcich 91 %.
Zníženie rýchlosti v USA
Tieto poznatky ovplyvňujú plánovanie miest a bezpečnostné predpisy. Napríklad New York reagoval na tieto údaje v októbri znížením maximálnej povolenej rýchlosti na vybraných cestách na 30 kilometrov za hodinu, najmä v blízkosti škôl a verejných priestranstiev. Táto správa nadväzuje na výskum IIHS z novembra 2023, ktorý poukázal na zvýšené riziko vozidiel s vysokými, hranatými prednými časťami.
Harkey zdôrazňuje, že problém je zložitý a vyžaduje si rôznorodé riešenia: „Táto štúdia ukazuje, ako sa kombinácia faktorov – rýchlosť a výška vozidla – spája a vedie k negatívnym dôsledkom na cestách. Na ochranu chodcov bude potrebná spolupráca a zavádzanie opatrení z rôznych oblastí dopravy.“