Porsche sa stáva chudobným príbuzným značky Škoda. Tá pre masový trh zarába viac peňazí ako producent luxusných športových vozidiel, píše agentúra Bloomberg. Podľa autora článku na jej webe to doterajší svet automobilov obracia naruby.
Obe značky patria pod koncern Volkswagen, ktorý aktuálne oznámil hospodárske výsledky. Vyplýva z nich, že česká značka známa praktickými a cenovo dostupnými vozidlami je oveľa zárobkovejšia ako značka, ktorá predáva jedny z najžiadanejších a najdrahších áut na svete a je samostatne kótovaná na burze. Škoda vykázala v druhom štvrťroku prevádzkový zisk 739 miliónov eur, doteraz jej najlepší kvartálny výsledok. Prevádzkový zisk z tržieb predstavoval 9,5 percenta, čo je podľa Bloombergu ohromujúca úroveň, na ktorú by bol hrdý aj výrobca prémiových automobilov.
Naproti tomu automobilka Porsche dosiahla podľa Bloombergu „smiešny“ prevádzkový zisk 154 miliónov eur. Hoci táto čiastka zahŕňa jednorazové odpisy, predstavuje maržu iba 1,9 percenta. O rok skôr sa automobilka Porsche ešte mohla chváliť maržou 17,8 percenta.

Automobilky, ktoré predávajú drahé vozidlá, sa obvykle pýšia oveľa vyššími ziskovými maržami. Napríklad Ferrari je v tomto smere vďaka svojim veľmi bohatým a verným zákazníkom triedou samou o sebe.
„Teraz sa však nachádzame v prevrátenom automobilovom svete, kde kombinácia amerických ciel a silnejúcej čínskej konkurencie pokorila globálnych gigantov ako Porsche, zatiaľ čo značky s regionálnejším zameraním, ako je Škoda, môžu byť pokojnejšie,“ píše autor článku. Dodáva, že Škoda svoj materský koncern Volkswagen, ktorý zhoršil celoročný výhľad, ochránila pred ešte oveľa horším výsledkom. A končí otázkou, kto by si to bol pomyslel.
Rekordný polrok pre Škodu
Škoda Auto v prvom polroku zvýšila prevádzkový zisk zhruba o 12 percent na takmer 1,29 miliardy eur. Celkový predaj áut sa zvýšil na 582 tisíc z 548 tisíc pred rokom. Vo svojej výsledkovej správe o tom v piatok informoval materský koncern Volkswagen. Polročné tržby Škoda medziročne zvýšila na 15,07 miliardy eur z 13,65 miliardy eur v rovnakom období vlani.

Koncern Volkswagen tiež uviedol, že Škoda v druhom štvrťroku dosiahla prevádzkovú maržu 8,5 percenta. Zaznamenala tak najlepší štvrťročný výsledok vo svojej histórii so zhruba 739 miliónmi eur. Medziročný nárast predaja vozidiel Škoda o 6,3 percenta podľa automobilky súvisí predovšetkým so silným dopytom po elektrických modeloch SUV Elroq a Enyaq.
Podrobné výsledky hospodárenia zverejní Škoda Auto v pondelok (28. júla). Z českej Škody je podľa automobilového experta EY Petra Knapa úplne kľúčová značka skupiny VW, a to z pohľadu kvality, dynamiky rastu aj ziskovosti. Preukazujú veľmi dobré postavenie na európskom trhu, kde sú tretia až štvrtá najpredávanejšia značka.
Volkswagenu klesol prevádzkový zisk o tretinu
Nemecká automobilová skupina Volkswagen v prvom polroku hospodárila s prevádzkovým ziskom 6,7 miliardy eur, čo je medziročný pokles o 33 percent. Predaj áut potom najväčšia automobilka v Európe zvýšila na 4,36 milióna z 4,34 milióna pred rokom, uviedla firma v správe o výsledkoch hospodárenia. Zároveň aj kvôli dopadu amerických dovozných ciel zhoršila výhľad celoročných tržieb a ziskovej marže.

Tržby z predaja áut v polroku klesli o 0,3 percenta pod 158,4 miliardy eur. V druhom štvrťroku koncernu Volkswagen klesol prevádzkový zisk medziročne o 29 percent na 3,8 miliardy eur. To zodpovedá prevádzkovej marži 4,7 percenta. Ako dôvod automobilka uviedla clá a náklady na reštrukturalizáciu a tiež zvýšený predaj elektrických modelov s nižšou maržou. Tržby v druhom štvrťroku klesli o tri percentá na 80,8 miliardy eur.
Volkswagen teraz očakáva, že prevádzková zisková marža za tento rok bude medzi štyrmi a piatimi percentami oproti pôvodne predpokladanému rozmedzia 5,5 až 6,5 percenta. Celoročné tržby sa podľa súčasných odhadov budú pohybovať na úrovni predchádzajúceho roka oproti pôvodne predpokladanému rastu až o päť percent.
Firma tiež zverejnila dlho očakávané hodnotenie vplyvu ciel na hospodárenie. Samotné clá automobilku v prvých šiestich mesiacoch roka stáli 1,3 miliardy eur, uviedol podnik. O náročných podmienkach kvôli nepredvídanému dopadu amerických dovozných ciel hovorí aj generálny riaditeľ Oliver Blume. Spoločnosť preto podľa neho musí zintenzívniť úsilie o znižovanie nákladov. „V našom úsilí v oblasti nákladov musíme zaradiť vyššiu rýchlosť a urýchliť jeho realizáciu. Koniec koncov nemôžeme predpokladať, že situácia s clami je iba dočasná,“ povedal Blume.
So ziskami mávajú Trumpove clá
Spojené štáty začali od 3. apríla vyberať 25-percentné clo pri dovoze automobilov. Od 3. mája v USA nadobudlo platnosť aj 25-percentné clo na dovoz niektorých automobilových dielov. Rovnako ostatní európski výrobcovia áut sa stretávajú so stratami rádovo v miliardách eur a vydávajú varovania ohľadom ziskov. Okrem amerických dovozných ciel a silnejúcej konkurencii zo strany Číny sa musia vyrovnať s novými domácimi predpismi zameranými na urýchlenie prechodu na elektromobily.
Napríklad európsko-americká automobilová skupina Stellantis očakáva za prvý polrok stratu 2,3 miliardy eur. Hospodárske výsledky za prvých šesť mesiacov predstaví štvrtý najväčší výrobca áut na svete budúci týždeň v utorok 29. júla.