fbpx

Pozitívne zmeny pre spotrebiteľov: Oprava pokazeného spotrebiča vám možno prinesie dlhšiu záruku

Ilustračné foto. Zdroj: Freepik

Máte doma práčku, mixér či žehličku ešte z minulého storočia a stále funguje? Mnoho súčasných výrobkov sa kazí expresne rýchlo napriek dobrej starostlivosti. Namiesto opravy tak volíme rovno kúpu nového spotrebiča. Nový zákon ale možno zlepší práva na opravu.

Zákon schválnosti hovorí, že domáce spotrebiče sa pokazia tesne po skončení záručnej doby. Ak však stroj vykáže chybu ešte počas trvania garancie, zákazník by mohol mať väčšie práva.

V apríli 2024 prijal Európsky parlament smernicu, ktorá má zabezpečiť lepšiu ochranu nielen spotrebiteľov, ale tiež obchodníkov.

Čoskoro sa môžu do praxe zaviesť nové práva na opravu. Znamenalo by to, že vďaka novej legislatíve vznikne výrobcom povinnosť zaistiť cenovo výhodnú opravu a zároveň musia spotrebiteľa oboznámiť o práve na opravu.

Na takto opravený tovar by sa pritom mala vzťahovať predĺžená záručná doba. A Slovensko nebude výnimkou. Rezort hospodárstva už predostrelo predbežnú informáciu o príprave návrhu zákona, čím by sa doplnila súčasná legislatíva o ochrane spotrebiteľa, informuje portál Openiazoch.

Slovenská legislatíva sa bude musieť právne vyrovnať právnym aktom Európskej únie. V oblasti ochrany konečného užívateľa sa zmení smernica Európskeho parlamentu a Rady.

„Navrhovanými zmenami sa dopĺňajú ustanovenia týkajúce sa klamlivých obchodných praktík, rozširuje sa zoznam obchodných praktík, ktoré sa za každých okolností považujú za nekalé, a zavádzajú sa nové predzmluvné informačné povinnosti pre obchodníkov,“ píše sa v dokumente.

Kľúčová zmena prinesie predĺženie zákonom stanovenej lehoty na záručnú dobu o jeden rok. Ale iba v takom prípade, pokiaľ si zákazník zvolí opravu tovaru ako prostriedok nápravy vzniknutej chyby na spotrebiči. Pri oprave napríklad telefónu či práčky sa vám predĺži záručná doba o ďalší rok.

Legislatívna zmena má priniesť dlhšiu životnosť tovarov a lepší prístup k oprave pokazených výrobkov. Obchodníci budú povinní oboznámiť spotrebiteľa, že v rámci platnej záručnej doby, ale aj po nej, má k dispozícii možnosť si uplatniť opravu pokazeného výrobku.

Portál ďalej cituje z dokumentu, v ktorom sa píše o zavedení nového informačného formulára, „ktorý pomôže spotrebiteľom posúdiť a porovnať opravárenské služby, a európska online platforma s národnými sekciami, ktorá spotrebiteľom pomôže nájsť miestne opravovne.“

Do daného dokumentu budú zapísané poruchy, cena a trvanie opravy, aby spotrebiteľ mal prehľad o podrobnostiach plánovaných opráv.

Predbežne sa o legislatívnych zmenách zatiaľ nehovorí, ale do procesu zákonných úprav sa môžu zapojiť aj spotrebitelia. Do 15. októbra môžu poslať podnet alebo pripomienku, ktorá zlepší konečný návrh zákona. Pripomienkové konanie by sa malo začať v decembri tohto roku.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie