Prehľad najväčších LETECKÝCH NEŠŤASTÍ za uplynulý rok: Sú lietadlá skutočne nebezpečnejšie?

India havária lietadla
Snímky z havárie lietadla spoločnosti Air India v Ahmedabade v Indii, v piatok 13. júna 2025. Zdroj: (AP Photo/Rafiq Maqbool), (AP Photo/Ajit Solanki), koláž: istream
Reklama

Za posledný rok otriasli svetom viaceré tragické letecké nehody – od kolízií veľkokapacitných lietadiel po havárie prezidentských helikoptér či teplovzdušných balónov. Niektoré z incidentov patria k najvážnejším za poslednú dekádu – vrátane katastrofy Boeingu 787 v Indii. Prinášame vám prehľad aj analýzu dát, či ich je skutočne viac ako kedysi.

Dominujú veľké katastrofy – najväčšie straty zaznamenali nehody s ATR, Boeingom 787 a kolízie strojov.

Nie len komerčné lety – pridávajú sa aj nehody s vrtuľníkmi, balónmi a súkromnými strojmi.

Medzinárodný zásah pri Air India – tvár letectva sa zrejme znova v niečom zmení – množstvo agentúr participuje na analýzach, vzhľadom na rozsah obetí a možné technické poruchy.

Napriek moderným technológiám stále riziko – tieto incidenty potvrdzujú potrebu neustáleho dozorovania letovej bezpečnosti, najmä v oblasti pilotáže, údržby aj koordinácie riadenia letovej prevádzky.

Najväčšie aktuálne letecké havárie:

jún 2025 Nešťastie v balóne, Brazília

Nad Santa Catarinou v Brazílii sa prevrátil teplovzdušný balón s 21 ľuďmi. Zahynulo 8, zranených bolo 5. Ide o najhorší takýto incident v Brazílii a celosvetovo najtragickejší od roku 2016.

jún 2025 – Air India Flight 171, Ahmedabad, India

Boeing 787‑8 Dreamliner sa zrútil cca 30 sekúnd po vzlete a narazil do internátu lekárskej školy. Na palube bolo 242 osôb: 241 zahynulo a iba 1 prežil; na zemi zahynulo najmenej 39 osôb, zranených okolo 60. Predbežná správa uvádza pravdepodobnú stratu motorového výkonu.

Incident má ďalekosiahle dopady ako kontrola celej flotily Boeing 787, preverovanie odbornosti či kapacity posádky a pretrvávajúce problémy s reputáciou aerolinky.

január 2025 – Kolízia nad riekou Potomac, USA

Bombardier CRJ‑700 (let American Eagle) a vojenský vrtuľník Sikorsky UH‑60 sa zrazili v letovej hladine počas priblíženia na Reagan NTL. Zahynulo všetkých 67 osôb na oboch strojoch.

január 2025 – Kolízia na dráhe, Tokio (Haneda)

Airbus A350 Japan Airlines zrazil pri pristávaní menšie lietadlo japonskej pobrežnej stráže (Dash‑8). A350 evakuovali všetkých 379 ľudí, zahynulo 5 členov posádky menšieho lietadla.

december 2024 – Jeju Air Boeing 737‑800, Južná Kórea

Let z Bangkoku do Soulu havaroval pri núdzovom pristátí na Muan Airport. Z 181 osôb na palube 179 zahynulo, zahynuli aj 4 členovia posádky.

december 2024 – Azerbaijan Airlines Embraer 190, Kazachstan

Let J2‑8243 došiel k zrúteniu pri Aktau. Zahynulo 38 cestujúcich, približne 29 osôb prežilo.

december 2024 – Malé lietadlo, Škótsko

Súkromné lietadlo havarovalo pri Fife Airport, zahynul pilot – detaily o počte osôb sú neznáme.

júl 2024 – Saurya Airlines CRJ‑200, Nepál

Bombardér CRJ‑200LR sa zrútil krátko po vzlete z Kathmandu do Pokhary. Na palube bolo 19 osôb, zahynulo 18, prežil iba pilot.

júl 2024 – VoePass ATR‑72, Brazília

ATR‑72-500 havaroval pri Vinhedo neďaleko Sao Paula po vstupe do plochého víru (flat spin). Zahynulo všetkých 62 osôb na palube – najtragickejšia letecká nehoda v Brazílii od roku 2007.

máj 2024 – Helikoptéra s prezidentom Iránu

Bell 212 iránskej armády sa zrútila blízko dediny Uzi v provincii Východný Azerbajdžan počas hustej hmly. Zahynulo všetkých 8 osôb na palube – vrátane prezidenta Ebráhíma Raísího, ministra zahraničia Hosseina Amir-Abdollahiana a ďalších vysokopostavených osôb.

Oficiálne vyšetrovanie potvrdilo, že príčinou bola zlá viditeľnosť a nebezpečné poveternostné podmienky v horskom teréne, s rýchlym nástupom hustej hmly.

Sme na tom dnes horšie?

IATA uvádza, že v roku 2024 došlo k 7 fatálnym nehodám z celkových 40,6 milióna letov, zatiaľ čo v 2023 bol len 1 fatálny prípad.

Štúdie z NTSB/AXIOS ukazujú, že počet fatalných nehôd v USA je na začiatku roka 2025 nižší ako vlani (13 nešťastí v prvých dvoch mesiacoch oproti 31 v rovnakom období roku 2024).

Celkové počet obetí na palube stúpol z 72 v roku 2023 na 244 v roku 2024. Napriek nárastu v 2024, 5-ťročný priemer pre komerčné lety klesol z 1,25 vážnej nehody na milión letov na 1,13 vážnej nehody na milión letov.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie