Za posledný rok otriasli svetom viaceré tragické letecké nehody – od kolízií veľkokapacitných lietadiel po havárie prezidentských helikoptér či teplovzdušných balónov. Niektoré z incidentov patria k najvážnejším za poslednú dekádu – vrátane katastrofy Boeingu 787 v Indii. Prinášame vám prehľad aj analýzu dát, či ich je skutočne viac ako kedysi.
Dominujú veľké katastrofy – najväčšie straty zaznamenali nehody s ATR, Boeingom 787 a kolízie strojov.
Nie len komerčné lety – pridávajú sa aj nehody s vrtuľníkmi, balónmi a súkromnými strojmi.
Medzinárodný zásah pri Air India – tvár letectva sa zrejme znova v niečom zmení – množstvo agentúr participuje na analýzach, vzhľadom na rozsah obetí a možné technické poruchy.
Napriek moderným technológiám stále riziko – tieto incidenty potvrdzujú potrebu neustáleho dozorovania letovej bezpečnosti, najmä v oblasti pilotáže, údržby aj koordinácie riadenia letovej prevádzky.
Najväčšie aktuálne letecké havárie:
jún 2025 – Nešťastie v balóne, Brazília
Nad Santa Catarinou v Brazílii sa prevrátil teplovzdušný balón s 21 ľuďmi. Zahynulo 8, zranených bolo 5. Ide o najhorší takýto incident v Brazílii a celosvetovo najtragickejší od roku 2016.
jún 2025 – Air India Flight 171, Ahmedabad, India
Boeing 787‑8 Dreamliner sa zrútil cca 30 sekúnd po vzlete a narazil do internátu lekárskej školy. Na palube bolo 242 osôb: 241 zahynulo a iba 1 prežil; na zemi zahynulo najmenej 39 osôb, zranených okolo 60. Predbežná správa uvádza pravdepodobnú stratu motorového výkonu.
Incident má ďalekosiahle dopady ako kontrola celej flotily Boeing 787, preverovanie odbornosti či kapacity posádky a pretrvávajúce problémy s reputáciou aerolinky.
január 2025 – Kolízia nad riekou Potomac, USA
Bombardier CRJ‑700 (let American Eagle) a vojenský vrtuľník Sikorsky UH‑60 sa zrazili v letovej hladine počas priblíženia na Reagan NTL. Zahynulo všetkých 67 osôb na oboch strojoch.
január 2025 – Kolízia na dráhe, Tokio (Haneda)
Airbus A350 Japan Airlines zrazil pri pristávaní menšie lietadlo japonskej pobrežnej stráže (Dash‑8). A350 evakuovali všetkých 379 ľudí, zahynulo 5 členov posádky menšieho lietadla.
december 2024 – Jeju Air Boeing 737‑800, Južná Kórea
Let z Bangkoku do Soulu havaroval pri núdzovom pristátí na Muan Airport. Z 181 osôb na palube 179 zahynulo, zahynuli aj 4 členovia posádky.
december 2024 – Azerbaijan Airlines Embraer 190, Kazachstan
Let J2‑8243 došiel k zrúteniu pri Aktau. Zahynulo 38 cestujúcich, približne 29 osôb prežilo.
december 2024 – Malé lietadlo, Škótsko
Súkromné lietadlo havarovalo pri Fife Airport, zahynul pilot – detaily o počte osôb sú neznáme.
júl 2024 – Saurya Airlines CRJ‑200, Nepál
Bombardér CRJ‑200LR sa zrútil krátko po vzlete z Kathmandu do Pokhary. Na palube bolo 19 osôb, zahynulo 18, prežil iba pilot.
júl 2024 – VoePass ATR‑72, Brazília
ATR‑72-500 havaroval pri Vinhedo neďaleko Sao Paula po vstupe do plochého víru (flat spin). Zahynulo všetkých 62 osôb na palube – najtragickejšia letecká nehoda v Brazílii od roku 2007.
máj 2024 – Helikoptéra s prezidentom Iránu
Bell 212 iránskej armády sa zrútila blízko dediny Uzi v provincii Východný Azerbajdžan počas hustej hmly. Zahynulo všetkých 8 osôb na palube – vrátane prezidenta Ebráhíma Raísího, ministra zahraničia Hosseina Amir-Abdollahiana a ďalších vysokopostavených osôb.
Oficiálne vyšetrovanie potvrdilo, že príčinou bola zlá viditeľnosť a nebezpečné poveternostné podmienky v horskom teréne, s rýchlym nástupom hustej hmly.
Sme na tom dnes horšie?
IATA uvádza, že v roku 2024 došlo k 7 fatálnym nehodám z celkových 40,6 milióna letov, zatiaľ čo v 2023 bol len 1 fatálny prípad.
Štúdie z NTSB/AXIOS ukazujú, že počet fatalných nehôd v USA je na začiatku roka 2025 nižší ako vlani (13 nešťastí v prvých dvoch mesiacoch oproti 31 v rovnakom období roku 2024).
Celkové počet obetí na palube stúpol z 72 v roku 2023 na 244 v roku 2024. Napriek nárastu v 2024, 5-ťročný priemer pre komerčné lety klesol z 1,25 vážnej nehody na milión letov na 1,13 vážnej nehody na milión letov.