Trh s ojazdenými automobilmi v Česku sa od slovenského výrazne líši – a to nielen v priemernom veku áut, ale aj v preferenciách spotrebiteľov, cenovej hladine či úrovni dôveryhodnosti ponúk. Českí motoristi majú k dispozícii staršie a častejšie používané vozidlá za nižšie ceny. Odborníci sa zhodujú, že za tým stoja odlišnosti v legislatíve a špecifické nákupné správanie v oboch krajinách.
Podľa analýzy spoločnosti Cebia, ktorá sa dlhodobo venuje monitorovaniu trhu s jazdenými vozidlami, sa v prvých troch mesiacoch tohto roka predávali v Českej republike autá s priemerným vekom až 9,4 roka. Na Slovensku to bolo o niečo menej – 9,1 roka. Výraznejší rozdiel však vzniká pri vozidlách dovezených zo zahraničia. Kým v Česku takmer polovicu (49,35 %) tvorili autá staršie ako desať rokov, na Slovensku to bolo len necelých 30 %. Štvrtina dovezených áut do Česka dokonca presiahla vek 15 rokov. Informuje SITA.

Za tento rozdiel môže najmä slovenský registračný poplatok pri prvej evidencii vozidla, ktorý je odstupňovaný podľa objemu motora a ekologickej triedy vozidla. Ako vysvetlil Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia, tento poplatok robí dovoz starších, emisne náročnejších áut finančne menej atraktívnym. Slováci tak uprednostňujú mladšie, modernejšie a často aj drahšie autá.
Slovenský trh je menší, ale s vyššími cenami
Aj keď Slováci doviezli v sledovanom období menej áut (13 737 kusov oproti 34 464 v ČR), zaplatili za ne v priemere viac. Kým v Česku sa cena pohybovala okolo 11 500 eur, na Slovensku to bolo približne 11 800 eur.
Dôvodom nie je len nižší vek áut, ale aj častejší výskyt prémiových značiek, ako aj väčší podiel elektrických a hybridných vozidiel. Na Slovensku tvorí každý 32. predaný ojazdený automobil elektromobil, pričom v Česku je to len každý 46. V kombinácii s hybridmi ide o každé 13. auto na Slovensku, zatiaľ čo v Česku len každé 20.
Rozdielne palivové preferencie a rýchlosť predaja
Zaujímavé rozdiely možno badať aj v obľúbených typoch paliva. Slováci zostávajú verní naftovým motorom – diesel si vyberie takmer 55 % kupujúcich, zatiaľ čo v Česku je to necelých 48 %.

Českí vodiči naopak častejšie uprednostňujú benzínové pohonné jednotky – benzín vedie s podielom viac ako 46 %, pričom na Slovensku dosahuje len niečo vyše 36 %.
Ojazdené vozidlá na Slovensku majú aj o niečo nižší počet najazdených kilometrov – v priemere 146 000 km, zatiaľ čo v Česku je to približne 151 000 km. Navyše sa na Slovensku predajú rýchlejšie – v priemere do 59 dní, zatiaľ čo v Česku sa tento proces natiahne na 67 dní.
Značky, modely a farebné trendy
Na oboch trhoch dominujú tradične silné značky ako Škoda a Volkswagen. Medzi najpredávanejšími modelmi sú Octavia, Fabia, Superb, Golf či Passat. Slovenský trh však viac inklinuje k prémiovým vozidlám – v rebríčku TOP 10 sa objavujú aj modely ako Audi A6 a BMW radu 5. Naopak v Česku boduje dostupnejšia „trojková“ rada od BMW.
Značné rozdiely sú viditeľné aj v obľúbenosti farieb. Slováci najčastejšie volia biele vozidlá – každý štvrtý predaný automobil má túto farbu. V Česku sú na vrchole rebríčka strieborné, modré a červené autá.
Manipulácia s informáciami o predchádzajúcom majiteľovi
Zaujímavosťou je aj rozdiel v informáciách o pôvode áut.

V Českej republike predajcovia častejšie deklarujú, že vozidlo pochádza od prvého majiteľa – uvádzajú to až pri 45 % ponúk. Podľa odborníkov však nejde vždy o pravdivý údaj. Na Slovensku je tento typ deklarácie menej častý – pri približne 31 % predajov – a aj manipulácie s týmto údajom sú o niečo menej rozšírené, hoci stále časté.