Slovenské regionálne železnice čaká najväčšia modernizačná vlna za posledné roky. Vďaka finančnej injekcii z Plánu obnovy vo výške 220 miliónov eur štát spúšťa rozsiahlu rekonštrukciu ôsmich tratí naprieč krajinou. Okrem výmeny koľajníc sa obnovia aj mosty, káble či nástupištia. Cieľ je jasný, dostať viac ľudí do modernej, pohodlnej a spoľahlivej verejnej dopravy.
Minister dopravy Jozef Ráž a šéf Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik na tlačovej konferencii oznámili, že sa oficiálne začína rekonštrukcia ôsmich regionálnych železničných tratí. Projekt v hodnote 220 miliónov eur je plne hradený z európskeho Plánu obnovy.
„Dnešným dňom spúšťame rekonštrukciu ôsmich tratí, ktoré budú naprieč celým Slovenskom. Dohromady tieto rekonštrukcie budú za 220 miliónov eur a sú plne financované z Plánu obnovy,“ uviedol minister dopravy, píše TASR.
„Tieto trate sa tiahnu celým Slovenskom. Obnoví sa nielen železničný zvršok, ale aj napäťové káble, mosty a nástupištia,“ spresnil minister Ráž s dôrazom na potrebu zlepšiť infraštruktúru mimo hlavných koridorov.
Komfort, presnosť a rýchlosť
Minister Ráž zdôraznil, že ak chce štát presvedčiť ľudí, aby uprednostnili vlaky pred autami, musí verejná doprava ponúknuť spoľahlivosť, rýchlosť a komfort. Aktuálny projekt je podľa neho len začiatkom systematickej modernizácie.
„Verím, že toto je ďalší krok správnym smerom. Bez kvalitnej infraštruktúry nemôžeme očakávať návrat ľudí do hromadnej dopravy,“ dodal.
Osem tratí teraz, dvanásť projektov celkovo
Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik vysvetlil, že modernizácia ôsmich tratí je len časťou širšieho plánu. Celkový objem investícií z Plánu obnovy do železničnej infraštruktúry má dosiahnuť až 527 miliónov eur a zahŕňa 12 projektov. Aktuálne sa rozbieha verejné obstarávanie práve na týchto osem tratí, pričom všetko musí byť zrealizované do 30. júna 2026.
Bednárik pripomenul, že okrem Plánu obnovy Slovensko využíva aj ďalšie financie, najmä z európskeho nástroja Connecting Europe Facility (CEF). Doteraz bolo z tohto programu preinvestovaných 500 miliónov eur a plánované čerpanie smeruje až k 1,6 miliarde eur.
„Modernizácia železníc je dlhodobý záväzok. Investície, ktoré realizujeme, budú mať výrazný dopad na kvalitu dopravy v celej krajine,“ uzavrel Bednárik.
Z regiónov na európsku úroveň
Spustením tejto modernizácie štát vysiela jasný signál. Aj regionálne trate si zaslúžia špičkovú infraštruktúru. Ak sa podarí všetky projekty dotiahnuť, môžu byť železnice opäť nosnou súčasťou ekologickej a efektívnej dopravy na Slovensku.