Talianska vláda dala definitívne zelenú projektu, ktorý má spojiť Sicíliu s pevninskou časťou krajiny – pôjde o najdlhší visutý most s jediným rozpätím na svete.
O tejto monumentálnej stavbe sa hovorí už desaťročia, no až teraz dostala finálne schválenie. Výstavba má stáť 13,5 miliardy eur a trvať takmer dekádu. Spustenie prevádzky sa predpokladá v roku 2032. Informoval portál CNN.
Most dlhý 3,7 kilometra má prepojiť juh krajiny s vyspelým severom
Projekt mosta ponad Messinský prieliv, ktorý má prepojiť pevninské Taliansko s ostrovnou Sicíliou, sa zrodil už v 60. rokoch minulého storočia. Po desaťročiach plánovania, politických hádok a obáv z jeho uskutočniteľnosti sa napokon stáva realitou.
Most bude mať dĺžku 3,7 kilometra a jeho rozpätie bude najdlhšie na svete spomedzi visutých mostov. Slúžiť bude pre automobilovú dopravu aj železnicu a má výrazne zlepšiť prepojenie medzi severom a juhom Talianska, kde doteraz premáva najmä trajektová doprava.
Výstavba mosta sa stala prioritou pravicovej vlády premiérky Giorgie Meloniovej. Jej kabinet vidí v megaprojekte možnosť naštartovania hospodárskeho rozvoja najmä zaostávajúceho juhu krajiny. Vicepremiér a minister dopravy Matteo Salvini (Liga) označil most za „historický míľnik“ a odhaduje, že projekt vytvorí viac než 100 000 pracovných miest.
Konečné schválenie udelil vládny medziresortný výbor pre ekonomické plánovanie a udržateľný rozvoj (CIPESS). Očakáva sa, že po potvrdení účtovným dvorom sa začnú prípravné práce vrátane geologických a archeologických prieskumov a vykupovania pozemkov.
Kritici: Zemetrasenia, mafia, poškodenie prírody
Hoci projekt má silných zástancov, čelí aj tvrdej kritike. Odporcovia upozorňujú, že most má stáť v seizmicky aktívnej oblasti, čo zvyšuje riziko poškodenia pri zemetrasení. Okrem toho sa obávajú zneužívania verejných zdrojov, korupcie, vplyvu mafií na stavebné tendre a vážneho narušenia miestneho životného prostredia.

Ekologické organizácie dokonca tento týždeň podali sťažnosť na Európsku úniu, v ktorej varujú pred negatívnymi dopadmi na biodiverzitu a krajinný ráz oblasti.
Výstavbu mosta bude mať na starosti konzorcium Eurolink, ktoré vedie najväčšia talianska stavebná spoločnosť Webuild. Tá má za sebou aj účasť na futuristickom projekte NEOM v Saudskej Arábii. Do konzorcia patria aj španielska skupina Sacyr, známa z rozširovania Panamského prieplavu, a japonská spoločnosť IHI, ktorá sa podieľala na výstavbe ikonických visutých mostov v Japonsku a Turecku.
Financovať sa bude z obranných výdavkov
Ako informoval portál Pravda, Taliansko na konci júna predstavilo plán, ktorým chce presadiť, aby sa náklady na výstavbu mosta mohli započítať medzi obranné výdavky štátu. Vláda tak reaguje na novú dohodu lídrov NATO, ktorí sa na júnovom summite v Haagu zhodli na cieľovom výdavku vo výške piatich percent HDP na obranu.
Z tohto objemu pritom aliancia umožňuje, aby členské krajiny použili až 1,5 percenta na projekty súvisiace s obranou, čo zahŕňa aj strategickú infraštruktúru. Taliansky kabinet verí, že do tejto kategórie by sa mohol zaradiť aj most spájajúci Sicíliu s pevninou.
Zodpovednosť za koordináciu celého projektu nesie štátna spoločnosť Messina Strait Company.
Podporovatelia mosta tvrdia, že ide o kľúčový krok k modernej infraštruktúre a prepojeniu juhu s vyspelým severom Talianska. Most by mal výrazne urýchliť cestovanie medzi Sicíliou a zvyškom krajiny a zároveň znížiť závislosť od trajektov, ktoré sú časovo náročné a často meškajú pre nepriaznivé počasie.