Automobilky naprieč kontinentom brzdia výrobu, preplnené sklady dusia dopyt a drahá elektrifikácia začína nahlodávať zisky. Volkswagen, Stellantis aj Ford čelia najvážnejšej kríze za poslednú dekádu – a jej dôsledky môžu zasiahnuť aj Slovensko.
V európskom automobilovom priemysle sa rozsvietili výstražné kontrolky. Giganti, ktorí po desaťročia udávali tempo kontinentálnej ekonomike, dnes hromadne šliapu na brzdu. Volkswagen, Stellantis či Ford obmedzujú alebo dočasne zastavujú produkciu v desiatkach tovární od Nemecka po Španielsko. Informuje o tom portál Autoviny.
Príčinou je nebezpečný koktail slabnúceho dopytu, preplnených skladov a spomalenej transformácie na elektromobilitu. K tomu sa pridáva aj nadmerná výrobná kapacita, ktorú už trh nedokáže absorbovať.
Volkswagen: Elektromobilový sen naráža na realitu
Najväčší európsky výrobca áut zažíva paradox. Zatiaľ čo linky na spaľovacie modely ako Golf či Tiguan idú na plné obrátky a pracovníci dostávajú mimoriadne zmeny, závody určené výhradne pre elektromobily stoja.
Továrne v Zwickau, Drážďanoch a Emdene, ktoré boli symbolom „zelenej revolúcie“, dočasne zastavili výrobu. Dopyt po modeloch ako ID.4, ID.7 či Audi Q4 e-tron jednoducho nestačí. Volkswagen sa snaží situáciu zjemniť formuláciou o „prispôsobovaní výroby aktuálnemu dopytu“, no v praxi to znamená tisíce nevyužitých pracovných miest a rastúci tlak na vedenie koncernu.
Stellantis: Epidémia zastavených liniek
Zatiaľ čo Volkswagen rieši problémy vo vybraných závodoch, koncern Stellantis čelí plošnej paralýze. Značky ako Peugeot, Citroën, Opel, Fiat či Alfa Romeo zastavujú alebo obmedzujú výrobu v šiestich krajinách Európy – od Talianska po Poľsko.
Niektoré továrne fungujú len na 30–40 % kapacity, čo znamená stratu desiatok výrobných dní. Problém nepostihuje len elektromobily – zasiahnuté sú aj spaľovacie a hybridné modely ako Fiat Panda, DS3 či Opel Grandland.
Ďalšou ranou je americké clo, ktoré prakticky zlikvidovalo exportný trh pre model Alfa Romeo Tonale. Výsledkom sú továrne duchov, ktoré namiesto plných parkovísk áut produkujú prázdne haly a ekonomické straty.
Ford: Miliardová investícia, tisíce prepustených
Nemecký Kolín nad Rýnom sa mal stať vlajkovou loďou Fordu pre éru elektromobility. Firma tu investovala dve miliardy dolárov, no namiesto osláv prichádza vytriezvenie.
Od januára prechádza závod na jednozmennú prevádzku a viac než tisíc zamestnancov príde o prácu. Napriek plánovanej ročnej kapacite 250-tisíc vozidiel sa za prvý polrok 2025 v celej Európe predalo menej než 19-tisíc kusov nového elektrického modelu Explorer. Dôvod je rovnaký ako inde – dopyt po elektromobiloch jednoducho neexistuje v objeme, aký automobilky očakávali.
Kde sa stala chyba?
Automobilky urobili obrovský krok vpred v nádejnej vízii bezemisnej budúcnosti, no trh ich nedokázal nasledovať. Spotrebitelia sa boja vysokých cien, obmedzeného dojazdu aj chýbajúcej infraštruktúry.
Zároveň sa ukazuje, že európska výrobná sieť je z hľadiska kapacity predimenzovaná. Predaj áut v Európe klesol od roku 2016 o tretinu a nič nenasvedčuje tomu, že by sa mal trh vrátiť na staré čísla.
Hrozí zatváranie tovární aj strata pracovných miest
Analytici varujú, že aktuálne odstávky sú len začiatok. Skutočný test ešte len príde – v podobe trvalého zatvárania fabrík a hromadného prepúšťania.
Politici a odbory sa snažia brzdiť prepady zamestnanosti, no ekonomická realita je neúprosná. Automobilky, ktoré sa odvážia k radikálnym škrtom skôr, môžu mať v budúcnosti výhodu.
Sektor, ktorý roky symbolizoval európsku silu, teraz prechádza bolestivou reštrukturalizáciou. Výsledok bude mať zásadný vplyv aj na Slovensko – jednu z krajín najviac závislých od výroby áut v celej EÚ.
Európa brzdí a čaká, čo bude ďalej
Automobilky, ktoré sa ešte nedávno predbiehali v oznamovaní miliardových investícií do elektromobility, dnes hľadajú spôsoby, ako prežiť.
Súčasné otrasy nie sú len dočasnou krízou, ale signálom, že európsky model automobilového priemyslu potrebuje zásadnú zmenu. Otázkou nie je, či sa to stane, ale koľko tovární a pracovných miest túto zmenu neprežije.