Za LABUBU do basy. Neuveríte, koľko PAŠOVANÝCH kusov objavili na hraniciach s Ukrajinou

Zdroj: Canva
Reklama

Za plyšovú bábiku, ktorá pobláznila celý svet si môžete pokojne sadnúť aj do chládku. Na ukrajinsko-slovenskej hranici totiž  colníci narazili na zásielku, ktorá im okamžite pripadala podozrivá. V nákladnom aute smerujúcom z územia Slovenska do mesta Volyň na Ukrajine sa nachádzalo 16 850 kusov detských hračiek a doplnkov s logom značky Labubu.

Hodnota tohto nákladu presahovala 10-tisíc eur. Ako potvrdil držiteľ ochrannej známky, išlo o falzifikáty – teda výrobky, ktoré neoprávnene napodobňovali originál.

Podľa tlačového oddelenia Štátnej colnej správy Ukrajiny bola zásielka oficiálne deklarovaná ako „detské hračky, prívesky, obaly na telefóny a slúchadlá“. No po fyzickej kontrole colníci zistili, že ide o tovar, ktorý môže porušovať práva duševného vlastníctva. „„Počas colného konania zásielky s označením ‚detské hračky, prívesky, obaly na telefóny a slúchadlá‘ (spolu 16 850 kusov tovaru čínskeho pôvodu) vykonali inšpektori kontrolu a zistili, že ide o tovar, ktorý sa dováža s možným porušením práv duševného vlastníctva,“ uvádza sa v oznámení Štátnej colnej správy Ukrajiny, ktoré priniesla Pravda.sk.

Čo robí Labubu takou žiadanou značkou?

Labubu sú netradičné zberateľské bábiky, ktoré na prvý pohľad pôsobia ako roztomilé, no mierne „monštruózne“ stvorenia. Za ich dizajnom stojí hongkonský umelec Kasing Lung. Posledné mesiace sa stali doslova fenoménom – zberatelia ich hľadajú po celom svete a ich popularitu podporujú aj celebrity ako Dua Lipa či Rihanna, ktoré ich nosia ako módny doplnok.

Jedným z hlavných lákadiel je princíp tzv. „blind box“. Kupujúci nikdy presne nevie, ktorá postavička sa skrýva vo vnútri balenia, kým ho neotvorí. To motivuje fanúšikov kupovať celé série, aby získali všetky varianty. Tento faktor zbierania sa stal základom úspechu značky a umožnil jej preniknúť aj na západné trhy.

Obrovský biznis a lákadlo pre falšovateľov

Za značkou Labubu stojí čínska spoločnosť Pop Mart, ktorej trhová hodnota v júli 2025 prekročila 34,4 miliardy eur. V porovnaní s inými čínskymi globálnymi značkami ide o mimoriadny úspech. Hrubá zisková marža spoločnosti dosiahla minulý rok takmer 67 %, čo výrazne prevyšuje technologických gigantov typu Xiaomi alebo výrobcu elektromobilov BYD.

Takýto rast a záujem logicky priťahujú aj nepoctivých hráčov. Falzifikáty sa vyrábajú najmä v Číne a často končia na čiernom trhu v rôznych krajinách. Prípad z hranice s Ukrajinou je ukážkovým príkladom toho, ako sa pašeráci snažia využiť popularitu značky.
Z odhaleného nákladu sa skladalo:

  • 7 440 plyšových hračiek
  • 8 120 príveskov
  • 1 140 silikónových obalov na telefóny
  • 150 obalov na slúchadlá

Colníci teraz vedú konanie voči podnikateľovi z Volynskej oblasti, ktorý mal byť príjemcom nelegálnej zásielky. Podľa úradov ide o porušenie colných predpisov a zároveň o porušenie práv duševného vlastníctva.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis