Málokto vie, že klasický čiarový kód je tu s nami už 50 rokov. Ak tieto kódy však používate, pripravte sa na to, že ich čoskoro vytlačia nové technológie.
Staré čiarové kódy už majú čo to naozaj odžité. No a hoci sú súčasťou prakticky všetkých tovarov, čoskoro ich nahradia modernejšími QR kódmi. Tento krok oznámila globálna organizácia GS1, ktorá riadi ich používanie. Podľa portálu Živé.sk je tento prechod nevyhnutný: „Na rozdiel od tradičných čiarových kódov, GS1 QR kódy umožňujú spotrebiteľom prístup k rozsiahlemu množstvu informácií o výrobkoch, vrátane návodov na použitie a recykláciu, bezpečnostných a výživových informácií a priemyselných certifikátov,“ uvádza GS1.
Čoraz viac inteligentné
GS1 vysvetlila, že nové QR kódy prinesú zákazníkom širšie možnosti. Pomocou smartfónov budú môcť okamžite získať podrobné informácie o produktoch, ako sú návody na používanie, pokyny na recykláciu, nutričné hodnoty či bezpečnostné varovania.
Značky už testujú nový systém Táto globálna zmena sa týka miliárd spotrebiteľov v viac než 150 krajinách. Medzi prvými, ktorí sa zapojili do implementácie QR kódov, sú veľkí výrobcovia a obchodníci ako Lidl, Nestlé, L’Oréal, Mondeléz či Procter & Gamble. Cieľom GS1 je do konca roka 2027 zaviesť nový systém na celosvetovej úrovni.
„Prechod na túto novú technológiu si vyžaduje dôkladnú prípravu zo strany výrobcov aj predajcov. Kým výrobcovia musia implementovať GS1 QR kódy na obaly produktov, maloobchodníci musia prispôsobiť pokladničné systémy na novú technológiu,” uviedla organizácia.
Prebiehajú už prvé testy
V súčasnosti sa testovanie QR kódov vykonáva v 48 krajinách, kde sa hodnotí ich funkčnosť a spoľahlivosť. Táto zmena prinesie výhody nielen pre spotrebiteľov, ale aj pre obchodníkov a výrobcov, medzi ktoré patrí lepšia sledovateľnosť produktov a zvýšená efektivita v dodávateľskom reťazci. Bude si to teda vyžadovať aj zmenu označovania výrobkov, ktoré sa zrejme čoskoro stane súčasťou aj našich výrobkov.