Známe obchodné CENTRUM sa dostalo do ťažkej situácie a straty: Zachráni ho veľká modernizácia?

Zdroj: Canva, Wikimedia commons, Facebook - Central
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama

Bratislavské nákupné centrum Central prechádza obdobím, ktoré jeho návštevníci aj odborníci vnímajú ako kritické. Po odchode kľúčových značiek, medzi ktorými bol aj koncern Inditex so Zará, Pull&Bear, Bershka a Stradivarius, centrum dlhodobo zápasí s klesajúcou návštevnosťou a finančnými stratami.

Podľa dostupných údajov sa prevádzkovateľ centra nachádzal v mínuse štyri zo šiestich posledných rokov, pričom v roku 2022 sa strata vyšplhala na viac než šesť miliónov eur.

„Mám otázku na OC Centrál. Vie niekto, čo sa s týmto centrom ďalej plánuje? Obchody sa zatvárajú už asi druhý rok, vo výkladoch sú pekné obrázky, ale ako to bude ďalej?“ pýta sa obyvateľka Bratislavy Elena, odrážajúc frustráciu niektorých miestnych, informoval portál Bratislavak ešte v minulom roku.

Odchody nájomcov a dôsledky pre centrum

Po odchode Inditexu postupne opustili Central aj ďalšie prevádzky – Tatra banka, pekáreň Anker, obuv Humanic či Coffeeshop Company. Tieto odchody výrazne ovplyvnili nielen finančnú stabilitu centra, ale aj jeho atraktivitu pre ďalších nájomcov. Podľa odborníkov na maloobchod ide o situáciu, ktorá je náročná na riešenie: ak centrum stráca svojich magnetov návštevnosti, môže to spôsobiť dominový efekt na zvyšok obchodov.

„Návštevnosť mizerná… Keď ho otvorili Polus utrpel, keď otvorili Nivy, utrpel Central. Je najvyšší čas toto centrum zrušiť a urobiť z neho administratívne priestory,“ tvrdí bývalý zamestnanec centra, pričom podobný názor má aj Eva, ktorá tam pracovala.

Veľký konkurenčný tlak

Pred otvorením Centralu sa na jeho mieste nachádzala plaváreň, ktorá už v minulosti trpela technickými problémami, vrátane zatekania a častého zatvárania na opravy. Niektorí obyvatelia sa preto pýtajú, či by nebolo lepšie obnoviť pôvodnú funkciu lokality. Pamätníci však upozorňujú, že ani plaváreň nebola bez problémov.

Aktuálnu situáciu komplikuje vysoká koncentrácia obchodných centier v Bratislave. Nivy, Eurovea, Avion, Aupark, Vivo! či Bory Mall vytvárajú silný konkurenčný tlak. „Tým, že vzniklo obchodné centrum pri autobusovej stanici, sú už štyri veľké centrá na relatívne malej ploche a ich toľko neuživí. Central si to odniesol,“ vysvetľuje Martin, dlhoročný obyvateľ mesta.

Noví nájomcovia a modernizácia priestorov

Napriek týmto problémom Central neustáva v snahe prilákať nové obchody a modernizovať priestory. Medzi novinkami sú predajne H&M, Sinsay, OVS, eobuv.sk či diskont Action. Viaceré existujúce prevádzky prešli čiastočnou alebo kompletnou rekonštrukciou – medzi nimi Starbucks, Deichmann, CCC a Tchibo.

Rovnako prebieha modernizácia spoločných priestorov centra: inštalujú sa nové eskalátory, mení sa osvetlenie a dizajnové prvky, pribudne aj nová pasáž. Centrum plánuje tieto práce dokončiť do konca budúceho roka. Podľa vedenia je cieľom zvýšiť a stabilizovať príjmy z prenájmu a zlepšiť finančnú výkonnosť. Informuje portál Aktuality. 

„Uznávame, že dosiahnutie kľúčových ukazovateľov výkonnosti (KPI) spred obdobia covidu si vyžiada čas a nemožno ho očakávať bez kapitálových investícií do prestavby centra v blízkej budúcnosti. Musíme akceptovať vyššie nerefundovateľné náklady v dôsledku neobsadenosti a strát, keďže nie všetky zvýšené náklady sa dajú preniesť na nájomcov,“ uvádza vedenie centra.

Budúcnosť nákupného centra zostáva otázna

Obyvateľov zaujíma, čo bude s centrom ďalej. Špekuluje sa o kúpe susedného hotela, vedenie však reagovalo iba stručne. „Prepáčte, ale k situácii v Centrali sa nebudem vyjadrovať. Ďakujem za porozumenie,“ odpísal riaditeľ Vladimír Bereš portálu Bratislavák ešte v minulosti.

Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Z domova