Od októbra sa v bankách zavádza nová funkcia, ktorá má znížiť riziko chýb a podvodov pri posielaní peňazí. Pri každom prevode si bude možné skontrolovať, či číslo účtu, ktoré zadávate, skutočne patrí uvedenému príjemcovi. Overenie bude prebiehať okamžite a bez dodatočných poplatkov, uvádza portál openiazoch.sk.
Nové pravidlo sa bude vzťahovať na všetky bankové domy v eurozóne. Tie budú musieť sprístupniť klientom možnosť overiť si príjemcu platby. Pri zadaní čísla účtu (IBAN) sa teda odosielateľ dozvie, či sa zhoduje s menom alebo názvom firmy, ktorú uviedol.
Zástupcovia Tatra banky vysvetlili, že pôjde o bezplatnú službu, ktorá porovnáva údaje o čísle účtu a mene príjemcu so záznamami v banke, kde má príjemca vedený účet. Funkcia bude dostupná pre klasické aj okamžité SEPA prevody, a to pri jednotlivých aj hromadných platbách. Klient sa tak ešte pred samotným potvrdením transakcie dozvie, či sa meno príjemcu zhoduje so zadaným IBAN-om. Overenie prebehne priamo v systéme banky príjemcu v reálnom čase, takže priebeh prevodu sa nepredĺži.
Výsledok overenia sa zobrazí v priebehu niekoľkých sekúnd. Ak banka odhalí nezrovnalosti alebo nebude možné príjemcu identifikovať, klient dostane upozornenie, že môže ísť o rizikovú transakciu. Napriek tomu bude mať možnosť platbu dokončiť. Podľa Poštovej banky je však v takýchto prípadoch vhodné ešte raz si údaje overiť priamo s príjemcom, aby sa predišlo omylu.
Tatra banka zároveň zdôraznila, že systém overenia nebude citlivý na drobné rozdiely v zápise mena. Nezáleží napríklad na poradí mena a priezviska, použití titulov, diakritiky, pri zložených priezviskách stačí jedno z nich a akceptované budú aj známe varianty mien – napríklad Zuzana a Zuzka.
Výsledky overenie príjemcu | Notifikácia po overení príjemcu | Odporúčanie pre platiteľa |
---|---|---|
Čiastočná zhoda | Zadali ste "pôvodný názov". Názov príjemcu bol upravený na základe informácií od banky príjemcu. | Môžete pokračovať v platbe. Názov príjemcu sme za vás automaticky opravili. |
Nedostupná služba | Overenie príjemcu je dočasne nedostupné. | Odporúčame overenie zopakovať. Ak si želáte platbu napriek tomu zrealizovať, môžete pokračovať bez overenia, avšak finančné prostriedky môžu byť pripísané nesprávnemu príjemcovi. |
Nepodporovaná služba | Banka príjemcu nepodporuje overenie názvu príjemcu. Platba môže byť pripísaná nesprávnemu príjemcovi. | Banka príjemcu nepodporuje overenie názvu príjemcu. Odporúčame skontrolovať zadané údaje. Ak si želáte platbu napriek tomu zrealizovať, môžete pokračovať bez overenia. |
Overenie nie je možné | Pre uvedený IBAN nebolo možné overiť názov. Platba môže byť pripísaná nesprávnemu príjemcovi. | Odporúčame skontrolovať zadané údaje, prípadne kontaktovať príjemcu a požiadať ho o upresnenie platobných údajov. Ak si želáte platbu napriek tomu zrealizovať, môžete pokračovať bez overenia. |
Zhoda | Overenie názvu príjemcu a IBANu bolo úspešné. | Môžete pokračovať v platbe. Zadané informácie sú zhodné s údajmi v banke príjemcu. |
Žiadna zhoda | Názov príjemcu sa nezhoduje s údajom v banke príjemcu. Platba môže byť pripísaná nesprávnemu príjemcovi. | Odporúčame skontrolovať zadané údaje, pripadne kontaktovať príjemcu a požiadať ho o upresnenie platobných údajov. Napriek nezhode je možné pokračovať v platbe. |