Od začiatku roka platia pre stovky plánovaných operácií maximálne čakacie lehoty. Ak nemocnica nedokáže pacientovi zabezpečiť zákrok v stanovenej dobe, jeho zdravotná poisťovňa je povinná preplatiť mu operáciu u nezmluvného poskytovateľa alebo dokonca v zahraničí.
Od začiatku tohto roka boli zavedené maximálne čakacie doby na stovky plánovaných operácií. V prípade, že nemocnica nedokáže pacienta ošetriť v stanovenom termíne, jeho zdravotná poisťovňa je povinná pokryť náklady na zákrok u poskytovateľa mimo svojej zmluvnej siete alebo dokonca v zahraničí.
Hoci ide o významnú zmenu v dostupnosti zdravotnej starostlivosti, zdravotné poisťovne zatiaľ neboli nútené uhrádzať operácie mimo svojich zmluvných partnerov. Analytici však upozorňujú, že podobné pravidlá by bolo vhodné zaviesť aj v ambulanciách, kde dlhé čakacie lehoty komplikujú pacientom prístup k včasnej diagnostike a liečbe. Informuje STVR.
Skúsenosti zdravotných poisťovní
Najväčšia zdravotná poisťovňa na Slovensku, Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP), eviduje každý týždeň niekoľko žiadostí o plánovanú zdravotnú starostlivosť, pri ktorých došlo k prekročeniu lehoty časovej dostupnosti.
Najčastejšie ide o výmenu bedrového alebo kolenného kĺbu, prípadne o operácie v oblasti brušnej chirurgie.
„Doteraz sme všetkým takýmto poistencom navrhli alternatívnych zmluvných poskytovateľov, kde je priemerná čakacia doba kratšia,“ uviedla hovorkyňa VšZP Danka Capáková.
Podobnú skúsenosť má aj Union, ktorý zatiaľ riešil tri prípady, kde bola prekročená maximálna čakacia lehota. „Kontaktovali sme týchto poistencov s návrhom alternatívneho poskytovateľa, ale rozhodli sa ostať na pôvodnej čakacej listine,“ vysvetlila hovorkyňa Unionu Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
Dôvera zaznamenala sťažnosti svojich poistencov na dlhé čakacie doby, no podľa jej hovorcu Mateja Štepianského zatiaľ nebolo potrebné uhrádzať operácie mimo siete zmluvných poskytovateľov či v zahraničí.
Prezident Asociácie štátnych nemocníc SR Mongi Msolly zdôraznil, že dodržiavanie čakacích lehôt závisí od efektívnej spolupráce zdravotníckych zariadení. Podľa neho je kľúčové, aby pacienti po operačných zákrokoch mohli plynule prechádzať do následnej starostlivosti v iných zdravotníckych zariadeniach, čím sa zlepší dostupnosť lôžok pre ďalších čakajúcich.
Čakacie doby v ambulanciách zostávajú problémom
Zatiaľ čo maximálne čakacie doby pri plánovaných operáciách už fungujú, ambulantná sféra na podobné opatrenia stále čaká. Analytik Martin Vlachynský z INESS upozorňuje, že samotná operácia je len jedným z krokov v liečebnom procese.
„Čakacia doba na operáciu je síce známa, ale pokiaľ sa pacient najskôr nedostane k špecialistovi, ktorý mu ju indikuje, celý proces sa výrazne predlžuje,“ vysvetlil Vlachynský.
Podobný názor má aj prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov Mária Lévyová. Zdôraznila, že ak sa pacient dostane k správnej diagnóze včas a nastaví sa mu adekvátna liečba, môže sa jeho stav stabilizovať a nemocničnú starostlivosť nemusí vôbec potrebovať. Zavedenie maximálnych čakacích dôb v ambulanciách by podľa nej mohlo výrazne prispieť k efektívnejšiemu fungovaniu celého systému zdravotnej starostlivosti.