Škoda Favorit je jedným z kľúčových modelov československej automobilky, ktorý vznikal v období prelomových zmien v 80. rokoch. Jej vývoj sa nezaobišiel bez medzinárodnej spolupráce a experimentovania s rôznymi technológiami a dizajnovými návrhmi.
Projekt Favorit začal pod vedením Petra Hrdličku, skúseného konštruktéra, ktorého cieľom bolo vytvoriť moderné vozidlo, ktoré by spĺňalo nároky doby a konkurencie. Dnes jeho konštruktér oslavuje okrúhle 90. narodeniny. Automobilka Škoda sa pri vývoji obrátila na viacerých partnerov. Spolupráca s Porsche pomohla vylepšiť podvozok a zavedenie západných technológií, ktoré umožnili znížiť vibrácie a hlučnosť motora. Práve tie boli pre československé automobilky kľúčovými výzvami pri prechode na modernejšie typy vozidiel, píše denník SME.
Pôvodne sa testovalo niekoľko typov motorov, vrátane jednotiek od Citroënu, Renaultu a Isuzu. Nakoniec však automobilka zvolila vlastnú konštrukciu motora, aby znížila náklady na vývoj. Exteriér auta navrhla talianska dizajnérska spoločnosť Bertone, ktorá navrhla elegantné tvary karosérie, čo Favoritu poskytlo moderný vzhľad pre 80. roky. Prototypy Škody Favorit sa začali objavovať v polovici 80. rokov a v roku 1987 bol model oficiálne predstavený na strojárenskom veľtrhu v Brne.
Popri bežných modeloch hatchbacku vznikli aj úžitkové verzie Favoritu, píše garáž.cz. Aj keď väčšina z nich zostala len v podobe prototypov, niektoré sa podarilo uviesť do výroby. Jeden z najzaujímavejších pokusov bola úžitková verzia, ktorá bola určená pre verejnú bezpečnosť a ďalšie služby. Tieto vozidlá však zostali vo väčšine prípadov len experimentálnymi projektmi a do sériovej výroby sa dostalo len minimum.
Škoda Favorit je malý automobil, ktorý vyrábala automobilka Škoda od roku 1988 do roku 1995. Automobil predstavili po prvý raz v roku 1987 na strojárskom veľtrhu v Brne. Pre domáci automobilový priemysel znamenal Favorit veľký krok dopredu. Po 23 rokoch sa podarilo Škode vyrobiť nástupcu zadnomotorovej rady Š 1000/100/105-130. Vývoj Škody s predným náhonom sa uznesením československej vlády číslo 228 z decembra 1982 stala priorita strany KSČ. Celé auto sa muselo poskladať z domácich častí. Favorit mal parametre moderného auta, porovnateľného s vtedajšou konkurenciou (napr. Lada Samara, Dacia 1320).
Aktuálny dizajn, ktorý si AZNP z dôvodu neuspokojivých výsledkov domácich prototypov nechala spraviť v talianskom dizajnérskom štúdiu Bertone. Karoséria je 5-dverový hatchback s batožinovým priestorom s objemom 251 litrov. Aj napriek 2,5 miliardovej investícii však neostali financie na nový motor a pod kapotu sa dostal starý motor OHV, pôvodom zo Škody 1000 MB. Mal hospodárnejšiu prevádzku, ako rada 105/120/130. Mototechna predávala v roku 1988 základnú verziu za 84 600 a potom luxusnú verziu 136 LS za 89 123 Kčs, a tak počiatočný záujem o neho prekonával nízke výrobné kapacity.
Favorit sa stal dôležitým modelom pre Škodu, pretože pripravil pôdu pre ďalšie modely, ako bol Forman a jeho nástupca Felicia. Model predstavoval symbol inovatívnosti, ale aj prežitia automobilky v ťažkých ekonomických časoch pred a po páde železnej opony.